نمایشگاه آثار زنده‌یاد فریده لاشایی و منتخبی از آثار گنجینه موزه با عنوان «در جستجوی گمشده» از ۳۰ آبان ۹۴ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

  بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، این نمایشگاه تا ۷ اسفند ۹۴ ادامه خواهد داشت و در آن ۱۳۰ اثر از فریده لاشایی در زمینه نقاشی، شیشه، طراحی و … به همراه ۴۰ اثر از آثار گنجینه دائمی موزه به نمایش در می‌آیند.
 
علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه، روزهای یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند. گفتنی‌ست بازدید از این نمایشگاه روزهای شنبه و نیز همزمان با تعطیلات رسمی میسر نیست.

  قرار است یکشنبه اول آذر ۹۴ از ساعت ۱۴ تا ۲۰ همایش یک روزه‌ای در ارتباط با این نمایشگاه با حضور هنرمندان، منتقدان و صاحب‌نظران ایرانی و خارجی در سالن اجتماعات موزه برگزار شود. 
 
 در این همایش کاترین دزگر – رئیس موزه گنت بلژیک – به همراه ونیشیا پورتررئیس – بخش هنر معاصر کشورهای اسلامی موزه بریتیش میوزیوم – سخنرانی و مدیا فرزین (منتقد هنری)، مرجان تاجدینی (مورخ هنر)، فریال جواهریان (دبیر نمایشگاه) و جرمانو چلانت – مدیر هنری بنیاد پرادا – به صورت میزگرد در مورد آثار به نمایش درآمده بحث و گفتگو خواهند کرد.
 
فریده لاشایی سال ۱۳۲۳ در رشت متولد شد و از سال ۱۳۲۹ به همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد. او در سال ۱۳۴۲ برای ادامه تحصیل به آلمان رفت. مدتی را در آکادمی هنرهای زیبای مونیخ سپری کرد و سپس در مدرسه مترجمی نام نوشت. در سال ۱۳۴۵ به اتریش رفت و در استودیوی ریدل – سازنده معروف شیشه – در کوفشتاین مشغول به کار شد و طراحی کریستال و حکاکی آموخت.  دو سال بعد، اولین نمایشگاه خود را از کارهای کریستالش به همراه کلاوس ریدل در گالری دوموی میلان برگزار کرد. نخستین نمایشگاه نقاشیش را نیز در سالن اجتماعات رزنتال از یک مجموعه نقاشی مینیمالیستی برگزار کرد.

 در کنارخلق آثار هنری، بخش زیادی از وقت فریده لاشایی صرف ادبیات می‌شد. در سال ۱۳۴۷ ترجمه او از «زن نیک سچوان»ِ برشت منتشر شدو این دومین ترجمه از آثار برشت به فارسی است. اولین نمایشگاه انفرادی خود را در ایران در گالری تهران در سال ۱۳۵۳ برپا کرد. کارهای این نمایشگاه بیشتر تأملی بود بر طبیعت.

 در سال‌های پایانی دهه ۷۰ و ۸۰ خورشیدی و با رونق‌گرفتن موزه هنرهای معاصر تهران حضور پررنگ‌تری در فضای هنری ایران داشت. در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی از جمله «باغ ایرانی» شرکت کرد. کم‌کم به انیمیشن گرایش پیدا کرد و تصاویری ساخت که در پس‌زمینه فضاهای نقاشی‌اش حرکت می‌کردند. سال ۱۳۸۲ کتاب شال بامو را منتشر کرد که روایتی جذاب و منحصربه‌فرد از خاطرات اوست و سال‌های بعد را در کنار نقاشی به ساخت ویدیو گذراند. فریده لاشایی در ۶ اسفند ۱۳۹۱ در ۶۸ سالگی چشم از جهان فروبست.