عصر پنجشنبه ۲۶ آذر ۹۴ مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز دومین سوگواره هنرهای تجسمی «سرخ و سیاه به رنگ عشق» برگزار شد و برندگان این دوره جوایز خود را دریافت کردند. 

  به گزارش روابط عمومی دومین سوگواره هنرهای تجسمی برج میلاد تهران، در این مراسم مسعود زنده‌روح کرمانی – دبیر این سوگواره – ضمن اعلام چگونگی برگزاری این دوره پیشنهاد شکل‌گیری دبیرخانه دائمی برای دوره‌های آتی را درخواست کرد و گفت:«برج میلاد تهران تنها نهادی است که دو دوره در حال برگزاری شایسته این سوگواره است و در زمینه ایجاد فضا برای هنرمندان تجسمی برای خلق آثار هنر دینی فعالانه کوشا است و پایبند به اجرای تعهدات خود همانند چاپ کتاب دوره قبل که نشان‌دهنده حمایت مدیران این مجموعه از هنر دینی است.»

  وی در ادامه سخنانش، حضور هنرمندان شهرستانی را در این دوره قابل ستایش دانست و از حضور ۶۵ درصدی هنرمندان شهرستان‌ها در این دوره خبر داد و افزود که آثار منتخب این دوره، قابلیت نمایش در سطح شهر تهران را دارند و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای سال آینده می‌تواند بخشی از آثار را برای بیلبوردهای تهران خریداری کند.

  در این مراسم علی هاشمی شهرکی، محسن حسن‌پور و سیدفضل‌الله طباطبایی داوران بخش تصویرگری، افشین شاهرودی، علیرضا کریمی صارمی و حسن غفاری داوران بخش عکاسی و کورش پارسانژاد، بیژن صیفوری و مسعود نجابتی داوران بخش پوستر برگزیدگان این دوره را به این شرح معرفی کردند:

برگزیدگان بخش عکاسی:
نفر اول / مهدی ساعت‫ساز از تهران‬‬
نفر دوم / جواد عسکراوغلی از ارومیه‬‬‬
نفر سوم / محمدرضا مسندانی از بندرعباس 
تقدیرشدگان:
سیدحسین حدائقی از رشت 
رضا واعظ پور از تهران 

بخش ویژه عکاسی:
نفر اول / شاهین نوبری از تهران ‬‬‬
نفر دوم / فاطمه نصیری از تهران‬‬‬
نفر سوم / نرگس محمدی از تهران     

برگزیدگان بخش پوستر:
نفر اول / محمدرسول عسگری از چهارمحال و بختیاری
نفر دوم / حسین کریمی از اراک
نفر سوم / سعید ولی‌نژاد از تبریز 
تقدیرشدگان:
فرید نامی/ از بابل 
سید حسین جعفرنژاد / از بابل 
سعید ولی‌نژاد / تبریز  
وحید اسدی / ایلام 

برگزیدگان بخش تصویرگری:
نفر اول / رضا مکتبی از تهران ‬‬‬
نفر دوم / محمود آزادنیا  از مشهد ‬‬‬
نفر سوم / سحر حقگو از تهران 
تقدیرشدگان:
مجموعه آثار / نرگس محمدی از تهران 
مجموعه آثار / محسن محمد میرزایی از تهران 
حسن عامه‌کن از تهران  
سیدحسام طباطبایی از تهران 

  گفتنی‌ست نمایشگاه دومین سوگواره «سرخ و سیاه به رنگ عشق» از پنجشنبه ۲۶ آذر در محل رواق هنری برج میلاد تهران گشایش یافت و تا ۴ دی‌ماه ۹۴ برپا خواهد بود. 



  همچنین در این مراسم از کتاب نخستین دوره این سوگواره توسط مدیرعامل برج میلاد رونمایی شد. این کتاب در ۱۳۲ صفحه و قطع خشتی طراحی و دارای ۱۴۱ اثر ۱۱۹ از هنرمند پذیرفته شده نخستین سوگواره است. در بخش عکاسی تعداد ۴۷ اثر با داوری امیرعلی جوادیان، مهدی وثوق‫نیا و حسن غفاری برای نخستین دوره انتخاب شده بودند.

  در ادامه مراسم علیرضا شریفی – مدیرعامل برج میلاد تهران – ضمن پذیرش پیشنهاد مسعود زنده‌روح برای ایجاد دبیرخانه دائمی سوگواره تاکید کرد در تلاش هستیم تا در دوره بعد امکان برگزاری این سوگواره به شکل بین‌المللی را فراهم آورد. وی گفت که یکی از اهداف این مجموعه ارتباط و شناسایی آثار هنرمندان خارجی است که در زمینه عاشورا کار کرده‌اند و با وسعتی که اسلام در جهان دارد گونه‌های متفاوتی از برگزاری در سایر کشورها انجام می‌شود که برای ما قابل ستایش است. 

  مدیر عامل برج تهران افزود که در یک بررسی اجمالی می‌توان به انواع عزاداری در محرم در اقصا نقاط دنیا اشاره نمود که بر اساس فرهنگ خود جلوه‌های ویژه‌ای را برای هنرمندان به وجود خواهد آورد و ما از نمایش این گونه آثار برای سوگواره سرخ وسیاه حمایت خواهیم کرد.



  وی در پایان اضافه کرد که برج میلاد تهران در پی بازنمایی و حفاظت از نمایش‌هایی است که در سالیان دور بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی برگزار می‌شد و شاید امروز مردم کمتر با آن آشنا باشند و به همین دلیل در این چند سال سوگواره «خیمه‫ها و نجواها» را برگزار می‌کنیم که هم از این فرهنگ حفاظت کرده باشیم و هم گونه‌های آیین عاشورایی را به مردم بیشتر بشناسانیم که این نشان‌دهنده حمایت ما از هنرهای دینی در بخش‌های تجسمی، نمایشی، ادبیات و موسیقی مذهبی است.‬‬‬ ‬‬‬‬‬‬