سلف‌پرتره‌هایی از احسان قنبری فرد با عنوان «مکث» از پنجشنبه ۳ دی‌ماه ۹۴ در نگارخانه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به نمایش درخواهد آمد. 

   این عکس‌ها حاصل دوسال عکاسی احسان قنبری‌فرد در اتاق‌های جراحی است. جایی که عکاس به مدت پانزده سال در آن اشتغال داشته است. تعداد ده عکس رنگی در اندازه ۱۰۰* ۷۰ سانتیمتر به صورت چاپ روی کاغذ مات و تخته شاسی در این نمایشگاه به نمایش درخواهند آمد.
 
  طبق اعلام دست‌اندرکاران، این نمایشگاه شامل عکس‌هایی است که ممکن است دیدن آنها به دلیل محتوایشان برای همه مناسب نباشد. همچنین درخواست شده است تا از به همراه آوردن افراد زیر سن قانونی هم جدا خودداری شود. همچنین ضروری است طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، تمامی بازدیدکنندگان غیرمرتبط با دانشگاه تهران فقط از ورودی خیابان ۱۶ آذر وارد پردیس این دانشگاه شوند.
 
  احسان قنبری‌ فرد در استیتمنت این نمایشگاه می‌نویسد: «این عکس‌ها، سلف‌پرتره‌هایی هستند که در اتاق عمل عکاسی شده‌اند. فرد حاضر در عکس‌ها، عکاس/پرستاری است که برای مدت ۱۵ سال با موضوعات و صحنه‌های این‌چنینی مواجه بوده است. این عکس‌ها، مواجهه‌ای عکاسانه با بخش دردآور زندگی است. 
 
  عکس‌ها با توقفی چند دقیقه‌ای در میان اعمال جراحی گرفته شده‌اند و به همین واسطه «مکث، PAUSE» نامیده شده‌اند. نور موجود در عکس‌ها نور چراغهای سقفی اتاق عمل است که در تمام پروسه‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این‌بار، ابزار دست عکاس شده است تا در روایت این گوشه از زندگی او هم نقش مشابهی ایفا کند. 
 
  کسانی که برای یک عمر با این رویدادها مواجهند جامعه بسیار گسترده و بزرگی هستند که سوی دیگری از زندگی‌شان در پشت دیوارهای سبز و آبی رنگ، در کنار این رخدادها می‌گذرد. چیزی که برای من به عنوان عکاس در این بازنمایی اهمیت دارد، نه زخم، نه خون و نه هراس ظاهری این صحنه‌ها، که تاثیری است که این رخدادها بر انسان‌ها، خانواده‌ها، نسل‌ها و در کنار آن بر دست‌اندرکاران این فضای وهم‌آور دارد. تاثیری که شاید فردی با نگاه عمیق عکاسانه بیشتر مغلوب خود سازد. 
 
مخاطبان این عکس‌ها، برای دقایقی کوتاه با تصویرهایی  ساده از چند گوشه این ماجرا مواجه خواهند شد تا در مورد وجود یا عدم وجود و سطح تاثیرات احتمالی توصیف شده بر تمام افراد درگیر در این ماجرا، به ویژه عکاس، قضاوت کنند.
 
  نکته دیگر، مرز بکارگیری دوربین عکاسی برای ثبت سلف‌پرتره است. در اینجا، اتاق جراحی تبدیل به کارگاه عکاسی شده است که عکاس/پرستار در آن‌جا به عکاسی سلف پرتره می‌پردازد. تاکیدی بر این موضوع که گستره بکارگیری دوربین عکاسی، نامحدود است.»
 
  احسان قنبری فرد، متولد ۱۳۵۹ در شیراز، عکاسی و نیز نقد عکس را از سال ۱۳۸۱ دنبال کرده است. وی از سال ۱۳۷۹ و پس از تحصیل در دانشگاه، به عنوان تکنسین اتاق عمل کار کرده است اما هم‌اینک دانشجوی کارشناسی «عکاسی» در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران هم هست. او از سال ۱۳۹۰ مدیر هنری «گالری سایت عکاسی» بوده و چندین جایزه داخلی، حضور در نمایشگاههای متعدد، داوری چند جشنواره و مسابقه عکاسی و عضویت در هیات تحریریه نشریه بین‌المللی «هنر» و چند نشریه معتبر دیگر را در کارنامه دارد. تدریس در کلاس‌های آزاد دانشگاه آزاد شیراز، کلاس‌های آموزش عکاسی جهاد دانشگاهی «صنعتی شریف» و برگزاری کارگاه‌های تخصصی عکاسی در تهران و برخی شهرهای کشور نیز از دیگر فعالیت‌های اوست. ترجمه کتاب «ترکیب‌بندی در عکاسی» به همراه اسماعیل عباسی از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود. همچنین دو کتاب دیگر با عنوان‌های «نوردهی» و «نورپردازی در عکاسی» هم به وسیله وی ترجمه شده که به زودی منتشر خواهد شد.

گشایش: پنجشنبه ۳ دی – ساعت ۱۵ تا ۱۸
نمایشگاه تا ۹ دی‌ماه ۹۴ هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۸ دایر است.
تهران، خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، دانشگاه تهران، نگارخانه دانشکده تجسمی