نمایشگاهی از آثار مفهومی و عکس‌بنیاد علی زنجانی با عنوان «بارداری ساکن» از شنبه ۱۹ دی ۹۴ در گالری Ag گشایش می‌یابد.

   طبق اعلام دست‌اندرکاران، عنوان «بارداریِ ساکن» در ادامه از آن خودسازی تصاویر از فیلم‌های ۱۶ میلیمتری پیدا شده از آرشیوهای سینمایی، آموزشی و ورزشی است که سابقا متعلق به «رادیو تلویزیون ملی ایران» بوده است. این شیوه استفاده از تصاویر موجود، همان طور که در نماز (۱۳۸۹) و یا فقط بین ما (۱۳۹۱) دیده شد، تکنیکی است که هنرمندانی چون «شری له‌وین» و «ریچارد پرینس» با استفاده از آن به مسائل اجتماعی اشاره دارند. این سری جدید با هدف ایجاد شرایطی جدید برای سوژه فیلم، فریم‌ها‌یی خاص را از بستر اصلیشان جدا می‌کند – دختری در یک فیلم فیزیک قدیمی که بار مثبت الکترون بر روی موهایش تأثیر گذاشته است. منبع این نیروی «ساکن» در تمام سی و دو فریم انتخاب شده پنهان است و دختر جوان هرگز به لحظه رهایی از وضعیت خود نمی‌رسد. 

  علی زنجانی در استیتمنت این نمایشگاه می‌نویسد: «چند سالی است که پروژه‌ها‌یی را با استفاده از تصاویر آرشیوی سینما، تلویزیون و اخبار ارائه کرده‌ام و نگاهی در باب عکاسی و چرخه استفاده از تصاویر موجود را دنبال می‌کنم.
 
  عکاسی پیش‌زمینه‌ای برای سینما و تلویزیون بوده. این پروژه‌ها‌٬ تصاویر بازیافتی است که از آرشیوهای دور ریخته شده شبکه‌ها‌ی تلویزیونی جمع‌آوری شده و دوباره به چرخه عکس و عکاسی بازگشته.
 
  تجربه‌ای که در نمایشگاه‌ها‌ی اخیر داشتم نگاه‌ها‌ی متفاوت مخاطبان از تصاویر «ثابت» بود. چرا که تصاویر متحرک (فیلم) ذهن مخاطب را به دنبال یک هدف واتفاق می‌کشاند.ولی در تصاویر ثابت مانند عکس، مخاطب خود، مختار به برداشت آزاد از تصویر است.»
 
  علی زنجانی متولد ۱۳۶۵ در اصفهان و دانش‌آموخته رشته «طراحی فرش» از دانشگاه هنر اردکان است. مجموعه بارداریِ «ساکن» شامل ۳۲ اثر در ابعاد مختلف است. بخشی از این مجموعه در نمایشگاه گروهی «ایران و ریو» در گالریِ لارگو داس آرتس (ریو دو ژانیرو، برزیل) در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار ارائه شده بود.

نمایشگاه تا ۱۴ بهمن ۹۴ شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر است.
تهران، خیابان ولیعصر، زعفرانیه، خیابان پسیان، شماره ۳، گالری Ag