کتاب عکس «سایه وی است» از نمایشگاهی با همین نام، شامل ۴۲ عکس از امید سریری، کیارنگ علایی و نعما محمدیان روشن منتشر شد.

عنوان این کتاب عکس از غزلی در دیوان شمس الهام گرفته شده است؛ (سایه وی است و نور او جمع وی است و دور او).

کتاب با یادداشت‌هایی درباب عکاسی به قلم عکاسان کتاب آغاز می‌شود. در نوشتار آغازین می‌خوانیم:

«عکس‌هایی که از انسان گرفته می شوند، بر یک موجودیت واضح دلالت دارند. عکس اما اگر از کسی باشد که محبوب‌مان باشد، مساله پیچیده ‌تر می‌شود. این پیچیدگی ورای سندیت ساده عکس است و از اضافه شدن بُعدی جدید به عکس حاصل می‌گردد: زمان. در این‌حالت، زمان بر موجودیت غلبه می‌کند و آن را دستخوش تغییر می‌کند. سوال مهم این خواهد بود که عکس در چه زمانی گرفته شده است؟ از آن زمان تاکنون چند سال گذشته است؟ الان، آن افراد در چه سنی و در چه شرایطی هستند؟

عکاسی از طریق دوربین های موبایل تکرار تاریخ است؛ بازگشتی شکوهمند به سال ۱۹۰۰ و عرضه دوربین های یک دلاری برونی کداک که خیلی ها را شیفته عکاسی کرد. رجعتی دوباره به خصیصه های بصری عکس های دوربین پین هول و میل ساکنین امروز زمین به استفاده از همه آن چیزهایی که در ابتدای تاریخ عکاسی ضعفی آشکار در ثبت عکس محسوب می شد و اکنون به فیلترهایی محبوب در نرم افزارهای موبایلی بدل شده است. آیا انسان به این وسیله می خواهد نسبت خود را به گذشته یادآور شود؟ یا در پی معنادار کردنِ بی واسطه زیستنِ بیهوده امروز است که سرعت رشد تکنولوژی در آن از ادراک ذهنی بشر فراتر رفته است.

در عکاسی از گوشه و کنار شهر به دنبال دنیایی از نادیدنی ها هستیم، دنیایی که بتوان به واسطه عکس، آن ها را دید. شاید به گونه ای؛ تغییر در روال دیدن معمول. دیدن ترکیبی از عناصر که در حالت معمول چیزی برای دیدن ندارند ولی در عکس، دیدنی می شوند. لحظاتی که مثل برق و باد می گذرند و محو می شوند در خود بی نهایت ترکیب دیدنی دارند، ترکیبی از اشیا، آدم ها، نورها، سایه ها، و رنگ ها »

کتاب عکس «سایه وی است» در قطع ۱۸.۵ ×۱۶ سانتی‌ متر، با جلد سخت، در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۲۰ هزار تومان توسط انتشارات آهنگ قلم منتشر شده است. کلیهٔ عکاسان و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «سایه وی است» را هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کنند و در سراسر کشور تحویل بگیرند.