بخش‌های ویژه پنجمین روز «۱۰ روز با عکاسان» شامل «نگاه شخصی» و کارگاه آموزشی در خانه هنرمندان برپا شد.

به گزارش ستاد خبری چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان»، در پنجمین روز این گردهمایی که چهار‌شنبه، ۲۳ دی برگزار شد، کارگاه آموزشی ساسان پناهی با موضوع «ویرایش در لایت روم/ فتوشاپ و سیاه و سفید» از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.​

در بخشی از این کارگاه عنوان شد که لایت روم یکی از قدرتمند‌ترین و پرکاربرد‌ترین نرم افزارهای ویرایش عکس است که تعداد بسیار زیادی از عکاسان دیجیتال، برای ویرایش و آرشیو تصاویرشان از آن استفاده می‌‏کنند. در این قسمت فرامین و اسلایدرهای ماژول‏های Library، Develop، نقاط قوت و ضعف، تشابه Lightroom با Adobe Camera Raw و زمان استفاده از Photoshop بررسی شد. 

 


در ادامه با معرفی روش‏های‏ سیاه سفید کردن عکس در Photoshop و نرم افزارهای دیگر، تصاویر سیاه سفید معرفی شدند. سیاه سفید کردن عکس یکی از جذاب‏‌ترین و بهترین روش‏های ایجاد تصاویر زیبای هنری در دوران آنالوگ و دیجیتال، بوده و هست.



همچنین در بخش ویژه «نگاه شخصی» مجموعه عکس‌های مجید شقایی فلاح از شهر مشهد با نام «باغ‌های ناتمام» از ساعت ۱۵ تا ۱۶ در گالری پاییز خانه هنرمندان آغاز شد. عکس‌های این مجموعه که با مضمون اهل قبور و در چندین قبرستان عکاسی شده بود، به نمایش درآمدند و عکاس در طول نمایش عکس‌ها به توضیح رابطه فضاهای فرهنگی محل زندگی‌اش و تاثیر آن در انتخاب موضوع این مجموعه و همینطور محوریتی که به لحاظ نگاه شخصی در مجموعه‌های دیگر دنبال می‌کند، پرداخت. او در مورد شرایط سختی نیز که خانواده‌های عزادار در چنین شرایطی هستند و نحوه ارتباط گیری با آن‌ها، صحبت‌ کرد. او که در زمینه‎های مجسمه سازی، ساخت فیلم کوتاه و نیز بازیگری فعال است، توضیحاتی در مورد تاثیر و نحوه بکارگیری تجربیاتشان در تهیه مجموعه عکس صحبت کرد.



این برنامه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ با حضور بردیا سعادت و موضوع «عکاسی منظره» با نمایش تعدادی از مجموعه عکس‌های طبیعت که در چندین سال گذشته در ایران گرفته بود، برگزار شد. او در زمان نمایش عکس‌ها، اشاره‌ای به محل عکسبرداری کرد و همچنین در فضایی که به شکل تعاملی با حاضرین داشت، همچنین توضیحاتی در رابطه با تکنیک‌ها، تجربیات شخصی و نکاتی که در عکاسی طبیعت لازم است، ارائه داد.

 

 

از ساعت ۱۷ تا ۱۸ نیز حسن غفاری به نمایش مجموعه عکس‌های «مردم نگاری احوالپرسی» که به صورت عمده در استان کهگیلویه بویراحمد تهیه کرده بودند، پرداخت. او همراه با دوربین و سه پایه به میان حاضرین آمد و به شکلی تعاملی برنامه خود را ارائه کرد. در طول نمایش عکس‌ها، او توضیحات مفصلی در رابطه با نحوه ایجاد رابطه با مردم، نکات کلیدی در این سبک از عکاسی به خصوص مواقعی که عکاس وارد منزل یا فضاهای شخصی آن‌ها می‌شود، فرهنگ عامه مردمی، شرایط محیطی این جوامع و تجربیات خود و المان‌های موجود در زندگی عشایری، مشکلات آن‌ها، مطالعه رفتاری و همچنین کاربرد عکس در فضاهای مطالعاتی و پژوهشی ارائه کرد. 

 

 

 «جشنواره بین المللی عکس خیام» که تا کنون سه دوره در ایران برگزار گردیده، در برنامه بخش ویژه «نگاه شخصی» در چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان، از ساعت ۱۸ تا ۱۹ که توسط «علی سامعی» نماینده فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) ارائه شد، در گالری پاییز خانه هنرمندان حضور داشت. علی سامعی تعاریفی در رابطه با فیاپ و انجمن عکاسان آمریکا (PAS)، ارائه داده و در ادامه دو فیلم از برگزاری دوره دوم این جشنواره خیام نمایش دادند. ایشان توضیحاتی در مورد نحوه برگزاری، تعهدات، نحوه انتخاب داور‌ها و شیوه داوری به حاضرین دادند و عکس‫های برنده شده در بخش‌های مختلف دور دوم را نمایش دادند. همچنین القاب و درجه بندی‌های مختلف در FIAP و PAS، و روند پذیرش نیز مطرح گردید. در ادامه به پرسش و پاسخ پرداخته شد.