رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران وعده داد که عزم این انجمن برای برگزاری دوسالانه جدی است و اولین یا چهاردهمین دوسالانه عکس ایران ۹۵ برپا خواهد شد.
 

به گزارش ستاد خبری چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان»، مراسم اختتامیه این گردهمایی ساعت ۱۸ یک شنبه، ۲۷ دی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

مچون مراسم افتتاحیه در این برنامه هم جمعیت زیادی آمده بودند که به دلیل محدودیت فضا، مراسم را از مانیتورهای راهرو‌ها تماشا کردند. مجید ناگهی، دبیر چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» اولین سخنران این برنامه بود که به ده روز پرفشار اما سریع اشاره کرد.

او سپس از لزوم نقد برای بهتر شدن این گردهمایی گفت: «خیلی کار‌ها باید انجام دهیم و باید تحولات زیادی رخ دهد. اگر مجموعه‌ای زنده و رو به رشد است، باید نقد‌ها را بشنود و به همین خاطر قبل از گزارش و آمار و ارقام، باید به نکته‌ای که ارزشمند است، اشاره کنم و آن نبود دوستانی است که دوست داشتیم باشند. اگر کدورتی هست باید از بین برود تا همه انرژی عکاسی کشور برای بالندگی آن صرف شود.» 

 


او در مورد جزئیات این دوره عنوان کرد: «ما در این ۱۰ روز خواستیم آثار عکاسان دوره شود به خصوص در بخش‌های ویژه. بیش از ۳۰ عکاس آثارشان را نمایش دادند و بیش از ۷۰ کار‌شناس در نشست‌ها حضور داشتند. حجم زیادی محتوا تولید شده و گفتگوهایی شکل گرفته است که می‌تواند منشا حرکت‌های بعدی باشد. امسال چند جوان، پویایی را به فضای ۱۰ روز با عکاسان دادند و از مدیاهای مختلف استفاده کردند. نزدیک به ۴۰ فیلم اختصاصی به نمایش درآمد و تیزر‌ها و کارهای تصویری باعث شد از آن وضعیت خشک دربیاییم. ورود جوانان موجب شد فضای جدیدی در جریان باشد. ضمن اینکه فضای شکل گرفته، حاصل زحمت اساتید زیادی در کمیته‌های علمی، هیات موسس و هیات علمی، مدیران انجمن‫‌ها و.. بود.» ‬


در ادامه کلیپی از مسعود معصومی یکی از عکاسان پیشکسوت و شناخته شده تبلیغات پخش شد. او با بیان اینکه با وجود تمایلش به حضور در مراسم نتوانسته است به تهران بیاید، مروری بر خاطرات گذشته و وضعیت عکاسی تبلیغات کرد. به گفته او عکاسان خبری ما عکاسان بزرگی هستند و در رشته عکاسی تبلیغات نیز چهره‌های زیادی هنوز در قید حیات هستند. 


پس از آن یدالله ولی‌زاده، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی با اهدای کارت عضویت افتخاری این انجمن، لوح سپاس و تندیس از مسعود معصومی، رضانور بختیار، علی قلم‫سیاه، اکبر عالمی، اسماعیل عباسی، افشین شاهرودی، فرهود حقی، جاسم غضبانپور، مسعود زنده روح کرمانی، مجتبی آقایی و محمدرضا نجیب تشکر کرد.عکاسان تقدیر شده نیز به رسم یادبود پوستر این دوره جشنواره را امضا کردند. ‬‬

 

 

ولی‌زاده درباره این تقدیر‌ها گفت: «اینجا جمع شدیم تا از کسانی تقدیر کنیم که عمر و وجودشان یک وجه مشترک با همه ما دارد و آن هم عکاسی است. جمع شدیم تا به آن‌ها ادای دین کنیم و بگوییم اگر هستیم به دلیل حضور آنهاست.»

در ادامه برنامه سعید محمودی ازناوه از سوی انجمن عکاسی میراث فرهنگی و سیدعباس میرهاشمی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اهدای لوح سپاس و تندیس از منصور صانع به پاس یک عمر تلاش در زمینه عکاسی تقدیرکردند. البته به دلیل حضور نداشتن او، محمد صادق اسحاقی یکی از دوستان صانع این لوح را به نمایندگی از این عکاس دریافت کرد. 
ازناوه همچنین در سخنانی گفت: «انجمن عکاسی میراث فرهنگی به دنبال این است تا از اساتیدی که پژوهش کرده‌اند، قدردانی کند. استاد صانع سال‌های سال کار پژوهشی کرده است.» 


شهاب الدین عادل، مدرس و عکاس نیز بیانیه چهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» را چنین قرائت کرد: «مجموعه ۱۰ روز با عکاسان با شعار «عکس، عکاسی، عکاسان» و با هدف ترویج نوشتن و خواندن عکس در دوره چهارم، فعالیت خود را ادامه داد. در این ۱۰ روز مرور کردیم تا گذشته‌مان را پاس بداریم، تجربه‌ها را نادیده نگیریم، امروزمان را بشناسیم و برای فردایمان برنامه‌ای به وسعت توانایی انسان و به بلندای هنر و خلاقیت داشته باشیم. همایش تخصصی ۱۰ روز با عکاسان در تلاش است تا همراهی صاحب نظران، اساتید دانشگاه‌ها، عکاسان و همچنین با همکاری انجمن‌های فعال در شاخه‌های مختلف، ارکان موثر در گسترش و پیشرفت عکاسی را باز‌شناسی کرده و با ایجاد ارتباط بین گروه‌ها و حلقه‌های موثر در عرصه عکاسی، باعث هم افزایی و در ‌‌نهایت موجب رشد همه جانبه در عکس، عکاسی و عکاسان شود.» 


در ادامه بیانیه چنین آمده است: «اگرچه امروز به بخشی از عکس، عکاسی، عکاسان، چالش‌ها، آسیب‌ها، تکنیک‌ها، مفاهیم، آموزش، علم، هنر، اقتصاد و نشر پرداختیم ولی می‌دانیم این تلاش، گشایشی برای رسیدن به رویه‌ای برای توسعه عکاسی با علم و زبان روز است. امید که جامعه عکاسی ما با یاری هم و با شناخت عمیق از ظرفیت‌ها، حقایق و حقوق عکاسی و همچنین با حضور موثر تمامی عکاسان و تشکل‌های سازمان یافته عکاسی برنامه شایسته‌ای را طرح‌ریزی و مسیری در خور بپیماید، مسیری که در آن شاهد شکل گیری آرشیوهای استاندارد عکاسی، توسعه و عمران فضاهای فرهنگی برای نمایش عکس، گسترش انتشار عکس و راه اندازی موزه عکاسی در کشور باشیم. انجمن عکاسان ایران و انجمن‌های تخصصی همراه برای همایش ۱۰ روز با عکاسان پایانی را متصور نیستند و از این رو، بدون اعلام پایان برای چهارمین دوره این همایش، آغاز پنجمین همایش ۱۰ روز با عکاسان را اعلام می‌کند.»


سپس با حضور اسماعیل عباسی، اکبر عالمی، محمد فرنود و فرزاد هاشمی با لوح سپاس، تندیس و شاهنامه شاه طهماسبی از مجید ناگهی، ابراهیم صافی، سیف الله صمدیان و ساعد نیک ذات به عنوان دبیران چهار دوره «۱۰ روز با عکاسان» تقدیر شد. نیک ذات بعد از دریافت لوح گفت که باید از فرزاد هاشمی به عنوان طراح این برنامه قدردان بود.

 

همچنین با حضور علی نیک رفتار، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان سینمای ایران و کامیار کوشان مدیر اقتصادی «۱۰ روز با عکاسان» از حامیان مالی این دوره تقدیر شد که امید مایل افشار از شرکت برانکالر، حامد مهدیانی از لابراتوار عکس آرتیمان، فرید سرانی از گروه سرانی لوح سپاس دریافت کردند و مهدی دیانتی از شرکت آفومار، علیرضا عزیزی از شرکت تهران فوکا، بهمن بهروز از شرکت نیکو نگرش، بابک ثقفی از شرکت مادیران، سرلک از شرکت ایران فلاش، محمدحسین کاظمینی از شرکت استودیو پرسیکا، مجید مسچی از موسسه سینما شهر و مجید رجبی معمار از خانه هنرمندان ایران تندیس و لوح سپاس دریافت کردند. 

 


در بخش دیگری از این برنامه مسعود زنده روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: «به گروهی که در این دوره کار کردند تبریک می‌گویم چون پنجمین دوره همایش ۱۰ روز با عکاسان نیز کلید خورد و از اول تا دهم دی ماه سال ۹۵ در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. گروه پشتیبانی، سیاست گذاری و شورای هنری و علمی با یک گروه ۶۰ نفره از عکاسان زحمات این رویداد را کشیدند. ۶۲ برنامه ظرف مدت هشت روز شامل شش کارگاه، ۲۰ نشست تخصصی و ۲۶ نگاه شخصی، ۱۰۷ کار‌شناس عکس و استاد دانشگاه در هشت روز برپایی این همایش‌حضور داشتند. سعی کردیم با نظم، دقت و کیفیت این دوره برگزار شود و نقد‌هایمان را از خودمان شروع کردیم. ضمن اینکه تعجب کردیم خیلی از برنامه‌هایی را که پیش‌بینی می‌کردیم خوب باشند، اینطور نشد و برعکس برنامه‌هایی که انتظار استقبال زیادی نداشتیم، مورد توجه قرار گرفتند.»


او با بیان اینکه با وجود فشار ۱۰ روزه خستگی به تنشان نمانده است، افزود: «دوستانی را که مدت‌ها ندیده بودیم، دیدیم. ۱۰ روز با عکاسان به سمت جریان سازی در عکاسی می‌‎رود. البته ما در آغاز راهیم و برای پیمودن این راه به زمان نیاز است. دوره پنجم طبیعتا باید متفاوت‎‌تر، پرکار‌تر، علمی‎‌تر و گسترده‎‌تر باشد. ما در این دوره استعدادهایی را در نگاه شخصی شناختیم و فهمیدیم بچه‎های شهرستان‎‌ها چه ظرفیت‎هایی دارند. ما فهمیدیم چقدر کمبود فضاهای فرهنگی داریم. تهران داری ۳۰_۳۵ فرهنگسرا است اما خروجی و محتوای آن چیست؟ فقط خانه هنرمندان هنوز تحرک خود را دارد. ما نگران نداشتن فضاهای فرهنگی هستیم و به همین دلیل آثار به سمت فضای مجازی می‌رود. حیف نیست عکس‌ها را در فضای مجازی ببینیم و ورق بزنیم؟ مدیران فرهنگی ما کمی فکر کنند. سیاست از هر دری که وارد شود، هنر از در دیگر بیرون می‌رود.» 


او افزود: «خیلی از عکاسانی که اینجا آمدند پول و مکانی برای نمایش آثارشان نداشتند همچون جشنواره اردیبهشت که تعطیل شده است. متاسفیم که در یک محاق پولی مانده‎ایم و گرفتار اتفاقات عجیبی هستیم که فکر می‌‎کنم ضرر زیادی به مسیر فرهنگی ما می‌‎زند. امروز پروژه‎های عکس زیادی به دلیل نبود پول نیمه کاره مانده است. ناشران در نشست‌های تخصصی ما گفتند که چاپ کتاب‌های عکس به دویست نسخه رسیده است. تا کی می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم؟ تا کی پروژه‌های عکاسان سرمایه گذار ندارد؟ ۱۰ روز با عکاسان فقط دغدغه ایجاد می‌‫کند. ما نمی‌توانیم برای عکاسی نسخه بپیچیم. ما فقط سوال مطرح می‌کنیم. امیدوارم فضایی ایجاد شود که جریان عکس را جلو ببریم.» ‬‬


او با بیان اینکه ۲۵ بهمن ماه انتخابات هیات مدیره انجمن برپا می‌شود، ادامه داد: «امیدوارم مجمع عمومی خوب برگزار شود. در ضمن از اسفند شورای سیاست گذاری موضوع دوسالانه را پیگیری می‌کند و ما سال آینده دوسالانه عکس را برگزار می‌کنیم، این دوسالانه یا اولین است یا چهاردهمین دوره آن.» 


پایان بخش برنامه هم اهدای جوایزی از سوی شرکت آفومار با حضور آقایان دیانتی، مایل افشار و کوشان بود که مینا ده بسته، پانته آ نقوی انارکی، آزاده عظیمی، مرتضی بارنجی و سعید فردی کارت بهره‌مندی از خدمات رایگان برای دوربین عکاسی دریافت کردند. متین قاسمی، داوود ثقفی، سیدمحمد مطلبی و سعید غفاری هم برنده چهار دوربین عکاسی EOS700D  و EOS70D شدند. 

 


مهدی دیانتی از شرکت آفومار هم از مسعود زنده روح کرمانی و کامیار کوشان برای برگزاری این برنامه تشکر کرد.