فیلم خانه‌ای از گدازه از بخش «یک فیلم ساز، یک نگاه» مروری بر سینمای پدرو کاستا، روز پنج شنبه اول بهمن ماه ساعت ۱۶/۰۰ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید. 


بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ دومین فیلم از بخش «یک فیلم ساز، یک نگاه » (مروری بر سینمای پدرو کاستا)، روز پنج شنبه اول بهمن ماه ساعت ۱۶، فیلم «خانه‌ای از گدازه»، محصول سال ۱۹۹۵ به مدت ۱۰۵ دقیقه، به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی به نمایش در می‌آید. 


 «خانه‌ای از گدازه» روایتگر زندگی و سفر ماریانا پرستار پرتغالی است که از زندگی به زعم خود خفقان‌آور شهر لیسبون خسته شده و تصمیم می‌گیرد که کارگر ساختمانی مهاجر را که در کما به سر می‌برد را تا رسیدن به منزلش در جزایر کیپ‌ورد همراهی کند. 


کاستا اظهار می‌کند، فیلم به نوعی واکنش به شرایط تاریخی آن دورهٔ پرتغال است، یعنی: حل شدن هرچه بیشتر پرتغال در اتحادیهٔ اروپا و استیلای ایدئولوژی لیبرال که منجر به خصوصی‌سازی فزایندهٔ کشور (از جمله خصوصی شدن تلویزیون ملی پرتغال) شد. با قطع شدن بودجهٔ دولتی فیلم‌ها، کاستا با جمع کردن مقداری سرمایهٔ شخصی عازم یکی از جزایر آتش‌فشانی کیپ‌ورد (یکی از مستعمرات پیشین پرتغال) شد و فیلم را با ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای و اهالی بومیِ جزیره جلوی دوربین برد.

دقایق نخست «خانه‌ای از گدازه» با گدازه‌های اقلیمی شروع می‌شود که تن و صورت مردمان‌اش حکایت از گذشته‌ای هنوز پابرجا دارند. دست‌های گره‌خورده، شانه‌های افتاده و صورت‌های دورگه‌های‌ کیپ‌ورد، از تاریخ استعماری می‌گویند که بر این بدن‌ها حک شده است. 

یادآوری می‌شود؛ علاقه مندان می‌توانندجهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند.