881106.jpg


اگر فقط یک صحنه قادر به ترسیم خود بود، حقیقت واقعی تر دیده می‌شد.
عکاسی از ظریف ترین و زیباترین جلوه‌های پیشرفت هنری و فنی در قرن اخیر است و به همین اعتبار از مهمترین ابزار و لوازم پژوهش و مطالعات جامعه شناسی و مردم شناسی و نقل و انتقال اطلاعات و اخبار به شمار می‌رود. از ویژگی‌های مهم عکاسی؛ صداقت، امانت، سرعت ضبط، دقت ترسیم و شخصیت و بینش عکاسی مد نظر است. البته موضوعات عکاسی شخصیت عکاس را آشکار می‌کنند و ما می‌توانیم نظاره‌گر تجربه دیداری صاحب اثری باشیم که در لحظه‌ای خاص، اتفاقی را به ثبت رسانده است.
از این رو در سومین دوره برگزاری جشنواره عکس دانشگاه آزاد اسلامی بر آن شدیم تا با موضوعاتی در خور توجه؛ افکار، آراء، نگرش، زندگی و فعالیت‌های دانشجویی و فارغ التحصیلان را در محیط‌های علمی و فرهنگی کشور، بیشتر نمایان کنیم و نگاه دیگران را به دانشجو و دانشگاه هویدا نماییم. که این خود نقدی است عالمانه و آگاهی از آن در بین اقشار فرهیخته دانشگاه‌ها باعث رفع نواقص و اتحاد بین دانشجویان و فارغ التحصیلان و مسئولین است. انشالله

موضوعات جشنواره
سومین دوره این جشنواره در سه بخش رقابتی برگزار خواهد شد.
۱) دانشجو و دانشگاه: شرکت در این بخش برای تمامی عکاسان و علاقمندان آزاد است. که می‌توانند حداکثر ۱۰ عکس و یا یک مجموعه عکس با موضوع "دانشجو و دانشگاه" ارسال کنند.
۲) آزاد: شرکت در این بخش فقط مختص دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس تاکنون است. که می‌توانند حداکثر ۱۰ عکس و یا یک مجموعه عکس با موضوع " آزاد " مطابق با موازین و مقررات جمهوری اسلامی ارسال کنند.
۳) پایان نامه عملی عکاسی: شرکت در این بخش فقط مختص دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته عکاسی دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تاسیس تاکنون است که تا پایان ترم اول سال تحصیلی ۸۹-۸۸ از پایان نامه خود دفاع کرده باشند.

مقررات جشنواره
۱- حضور تمامی عکاسان و علاقمندان در بخش مسابقه عکس با موضوع "دانشجو و دانشگاه" بلامانع است.
۲- فقط حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی بخش‌های این جشنواره مجاز است.
۳- ارسال کپی کارت دانشجویی و یا کپی گواهی نامه پایان نامه تحصیلات دوره دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به همراه آثار ارسالی الزامی است در غیر این صورت دبیرخانه جشنواره از شرکت دادن آثار ارسالی در بخش‌های مسابقه جشنواره معذور است.
۴- هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۰ عکس با موضوع " دانشجو و دانشگاه " و یا " آزاد" ویا یک مجموعه عکس مرتبط با موضوع مسابقه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
۵- به افرادی که آثارشان به بخش نمایشگاهی جشنواره راه یافته باشد گواهی معتبر شرکت در جشنواره اهداء خواهد شد.
۶- عکس‌های برگزیده عودت داده نخواهد شد و حقوق نشر و چاپ و به نمایش گذاشتن آثار ارسالی متعلق به دبیرخانه جشنواره عکس دانشگاه آزاد اسلامی است.
۷- عکس‌های پذیرفته شده به صورت نمایشگاهی به مدت یک هفته در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
۸- آثار ارسال شده می‌بایست اصل یا کپی فرم پر شده شرکت در جشنواره را همراه داشته باشد و پشت هر عکس برچسب مشخصات الصاق شده باشد.
۹- تمامی عکس‌ها باید به صورت چاپ شده بر روی کاغذ عکاسی و فقط در ابعاد ۴۰×۳۰ سانتی متر باشد.
۱۰- ضروری است به همراه عکس‌های ارسالی لوح فشرده آنها با فرمت JPEG یا TIFF در اندازه ۴۰×۳۰ سانتی متر و با دقت DPI 300 و مشخصات کامل ا رسال شود.
۱۱- دبیرخانه جشنواره از پذیرش عکس‌هایی که به صورت پرینت بر روی کاغذ معمولی و یا پاسپارتو یا لوله شده ارسال شود معذور است.
۱۲- دبیرخانه جشنواره ضمن به کار بردن نهایت کوشش خود برای حفظ و نگهداری عکس‌ها هیچ مسئولیتی را در قبال آسیب‌های ناشی از بسته بندی نامطلوب و یا مشکلات احتمالی در ارسال به وسیله پست، برعهده نمی‌گیرد.
۱۳- به عکس‌های راه یافته به بخش نمایشگاهی در قسمت مسابقه عکاسی به ازای هر عکس مبلغ پانصد هزار ریال (پنجاه هزار تومان) به صاحب اثر پرداخت خواهد شد.
۱۴- در بخش پایان نامه‌های عملی عکاسی که آثار آنها به نمایشگاه راه یافته باشد به صاحب اثر مبلغ دو میلیون ریال (دویست هزار تومان) پرداخت خواهد شد.
۱۵- آثار ارسالی که مطابق با موازین و مقررات جمهوری اسلامی و واحد نظارت و ارزشیابی دبیرخانه جشنواره عکس دانشگاه آزاد اسلامی نباشد از شرکت در بخش مسابقه خارج خواهند شد.
۱۶- تکمیل و امضای فرم شرکت در مسابقه عکاسی و یا پایان‌نامه‌های عملی عکاسی به معنای اعلام موافقت با تمامی مقررات جشنواره است و تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده در مورد اجرای جشنواره بعهده دبیرخانه جشنواره عکس دانشگاه آزاد اسلامی است.

هیات داوران:
بهمن جلالی*، سیف الله صمدیان، فرهاد فخریان، محمود کلاری، اسماعیل عباسی، شیرین حکمی، کتایون قدس راد
*فراخوان مسابقه قبل از درگذشت آقای بهمن جلالی منتشر شده است. داور جایگزین متعاقبا معرفی خواهد شد.

جوایز:
بخش دانشجو و دانشگاه: به ۵ نفر از برگزیدگان  جشنواره هر نفر لوح تقدیر به همراه تندیس جشنواره و ۷ قطعه سکه بهار آزادی.
جوایز بخش آزاد:به ۵ نفر از برگزیدگان جشنواره هر نفر لوح تقدیر به همراه تندیس جشنواره و ۷ قطعه سکه بهار آزادی.
بخش پایان نامه های عملی عکاسی: به ۷ نفر از برگزیدگان جشنواره هر نفر لوح تقدیر به همراه تندیس جشنواره و شرکت در کارگاه آموزشی عکاسی در خارج از ایران با حضور یک استاد ایرانی و یک استاد خارجی به مدت یک هفته.
جایزه ویژه هیات داوران: به ۳ نفر عکاس، صاحب اثری خلاقانه در بخش " دانشجو و دانشگاه " و یا " بخش آزاد " لوح تقدیر به همراه تندیس جشنواره و شرکت در کارگاه آموزشی عکاسی در خارج از ایران با حضور یک استاد ایرانی و یک استاد خارجی به مدت یک هفته

مهلت ارسال آثار: پایان بهمن ماه –  تا دهم اسفند تمدید شد.
نشانی دبیرخانه: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان شهیدمطهری، خیابان شکرآبی، بعد از خیابان اندیشه نبش کوچه فریبا، پلاک ۴۱، طبقه همکف
تلفن: ۴-۸۸۴۲۸۷۵۳ – سایت جشنواره +

فرم ثبت نام
برچسب عکس

تدکرات مهم برای شرکت کنندگان محترم سومین جشنواره – ۸۸/۱۱/۱۱

۱- داوری عکسهای ارسالی طبق مقررات سومین جشنواره عکس دانشگاه آزاد اسلامی، بر اساس ابعاد ۴۰×۳۰ و یا حداقل ۳۰×۲۰سانتیمتر – برای تمامی بخش‌های مسابقه – که بر روی کاغذ حساس چاپ عکس باشد انجام خواهد گرفت.
۲- ارسال لوح فشرده عکس‌‌ها (CD) همراه آثار ارسالی که به صورت نگاتیو و یا به صورت دیجیتال عکاسی شده باشد الزامی است.
۳- آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان ساعت ۲۴ روز ۳۰ بهمن ماه ۱۳۸۸ است و این فرصت قابل تمدید نخواهد بود. تا دهم اسفند تمدید شد.
۴- هر شرکت کننده می تواند بیشتر از تعداد عکسهای درخواست شده در مقررات جشنواره (۱۰عدد) عکس ارسال نماید.
۵- شرکت کنندگان ساکن تهران، در صورت تمایل می‌توانند با حضور در دبیرخانه جشنواره عکس، آثار خود را شخصا تحویل نمایند.
۶-  دبیرخانه جشنواره عکس از پذیرفتن آثاری که مقررات جشنواره را رعایت نکرده باشند معذور است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به فراخوان و مقررات جشنواره مراجعه نمایید.
۷- ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد عکاسی ایران مرحوم بهمن جلالی که قرار بود داوری سومین جشنواره عکس دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده داشته باشند، که گلچین روزگار این فرهیخته هنر عکاسی را از میان ما برد. دبیرخانه جشنواره عکس دانشگاه آزاد اسلامی قبل از پایان بهمن ماه سال جاری داور جایگزین را از طریق وب سایت جشنواره، مطبوعات و دیگر سایت‌های مرتبط معرفی خواهد کرد.