نمایشگاه انفرادی عکس محسن زارع باعنوان «اسناد منازعه» از روز جمعه ۲۷ فروردین‌ماه ۹۵ در گالری راه ابریشم گشایش می‌یابد.

  به گفتهٔ دست‌اندرکاران نمایشگاه حاضر، شامل گزیده‌ای از دو مجموعه کارهای این هنرمند است؛ ۱۳عکس در مجموعه مجال استتار و ۸ عکس در مجموعه زنگار کارزار به ابعاد ۲۸ در ۴۰ سانتی‌متر و ۲۶ در ۳۵ سانتی‌متر ارائه‌شده است.

   او تصاویر مستند روایت کنندهٔ جنگ را از هر جا که بتواند جمع‌آوری و مدت‌ها در آن‌ها به‌عنوان اشیایی آشنا فکر می‌کند و می‌کوشد بیرون از رنگ و فرم و ترکیب، آن‌ها را ببیند و سپس تغییرات خودش را بر آن‌ها اعمال می‌کند. در آثارش عکس را از مستند بودن تُهی و قسمتی از امکان به یادآوردن، استناد و استفاده از آن جنگ را پاک می‌کند. 

در بیانیهٔ نمایشگاه دربارهٔ این دو مجموعه عکس می‌خوانیم: زنگارِ کارزار: جنگ‌ها تمام می‌شوند ولی گفتن از آن‌ها تمام نمی‌شود. اسناد ثابت، هرروز معانی تازه می‌دهند. اتاق‌های بایگانی درحالی‌که باید محیط‌های خاموش و ساکنی باشند، کارخانه‌های تغییر، تولید و خلاقیت هستند. مجموعهٔ «زنگارِ کارزار»، حاصل گذراندن زمان با عکس‌های بازمانده از جنگ ایران و عراق در دههٔ هشتاد میلادی است. عکس‌هایی که توسط عکاسان نا‌شناس ایرانی به‌عنوان گزارش‌های تصویری از مناطق جنگی گرفته و چاپ‌شده است. من از این نمونه‌های چاپ‌شده به‌صورت اشیایی از گذشته آمده استفاده می‌کنم و از آن‌ها در ترکیب با آنچه «ابزار اتاق بایگانی» می‌خوانم، موجودات تازه‌ای می‌سازم. نمونه‌هایی کاملاً مستند و البته غیرقابل استناد، شبیه چیزهایی که سیاست‌مداران روزانه تولید می‌کنند. 

مجالِ استتار: عکس یک‌لحظه است. زندگی هرکسی پر است از لحظه‌هایی که بی‌میل او برای همیشه ثابت‌شده‌اند. در کنار آدم‌هایی که نمی‌خواسته برای همیشه باشد، در مکان‌هایی که نمی‌خواسته تا آخر بماند یا در احوالی که نمی‌خواسته برای ابد دیده شود. یک عکس، یک‌لحظهٔ ناخواسته ثابت‌شده را- اگر در شمار انبوه به چاپ نرسیده باشد- می‌شود از بین برد، پاره کرد، ندید و فراموش کرد. مجموعهٔ «مجالِ استتار» تلاشی در جهت مخالف مواجهه بی‌وقفه و منظم جنگ با استفاده از پوسترهای یادآور جنگ است. خالی کردن عکس از موقعیت، از انسان‌ها و مکان یا تبدیل جیغی که برای تبلیغ و به رخ کشیدنِ دوبارهٔ جنگ تولیدشده است به سکوتی برای پنهان شدن و نبودنِ سربازان. سرباز جز در استتار معنا نمی‌دهد و خاطرهٔ حضور او گواهِ خواستن نیست.»

  محسن زارع متولد ۱۳۵۹ در شیراز و فارغ‌التحصیل گرافیک از دانشگاه سوره است. او حدود ۱۰ سال درزمینهٔ ی گرافیک به‌صورت حرفه‌ای فعالیت داشته است.نمایشگاه اسناد منازعه چهارمین نمایشگاه انفرادی اوست. وی در تعدادی از نمایشگاه‌های گروهی در تهران، شیراز، دبی، آلمان و استرالیا شرکت داشته است. او هم‌چنین جزو لیست نهایی مجیک آف پرشیا در سال ۹۴ بوده است.

گشایش: جمعه ۲۷ فروردین – ساعت ۱۶
بازدید از این نمایشگاه تا ۶ اردیبهشت‌ماه ۹۵ همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها، از ساعت ۱۵ تا ۱۹ ادامه دارد.
گالری راه ابریشم: تهران، خیابان لواسانی غربی، بین خیابان آبکوه و آقایی، پلاک ۱۰۳، واحد ۲