در هفته فیلم فرانسه در روز یکشنبه ۵ اردیبهشت در ۲ سانس فیلم‌های «نه ترس نه مرگ» به کارگردانی کلر دنی و «پونت» به کارگردانی ژاک دوآیون در سینماتک موزه‌‎ی هنرهای معاصر تهران به نمایش درخواهد آمد.

   بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ در دومین روز از هفته فیلم فرانسه، روز یکشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ساعت ۳ بعدازظهر فیلم «نه ترس نه مرگ» به کارگردانی کلر دنی محصول سال ۱۹۸۹ به مدت ۹۱ دقیقه و در ساعت ۵ بعدازظهر، فیلم «پونت» به کارگردانی ژاک دوآیون محصول ۱۹۹۶ به مدت ۹۷ دقیقه در سالن سینماتک موزه‌‎ هنرهای معاصر تهران به نمایش درخواهد آمد.

   «نه ترس نه مرگ» دومین فیلم این سینماگر، که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های حضور زنان در عرصهٔ کارگردانی در فرانسه مطرح است، ازنظر جنبه‌های هنری، سبب درخشش این مؤلّف بزرگ پس از ساخت یک فیلم در مورد بچه‌ها و یک مستند درباره گروه موزیسین‌های آفریقایی شده است. جلوه‌های مسحورکننده و جاذبه‌ها و دافعه‌های فراوان و به شدّت متنوّعِ فیلم، به‌واسطهٔ تمهیداتِ فیلم‌برداری از بدن‌ها، صورت‌ها، فریاد‌ها و سکوت‌ها، بیننده را می‌خکوب می‌کند. این مسیرِ پرتنش به‌واسطهٔ دوربینِ روی دستِ بازیگوش به یک مدفن باز منتهی می‌شود. در طول این مسیر، دینامیسمِ دوربین آن‌هایی که بازی می‌کنند، آن‌هایی که دیده نمی‌شوند، آنچه توقف‌ناپذیر است، آنچه میان مردان و یک زن، میان انسان‌ها و حیوانات و میان دوستانِ به‌ظاهر شبیه به هم و درعین‌حال بسیار متفاوت رخ می‌دهد را ثبت می‌کند. در این دنیای غیرقابل تحمّل، مرده یا زنده، باید دوباره برخاست.

   «پونت» فیلمی است که می‌بایست بدون دانستن چیزی درباره‌اش آن را دید. در نگاه نخست، این فیلم داستانی خشن و درعین‌حال ملایم را نقل می‌کند. داستان این‌گونه آغاز می‌شود که زاویه بووآ باحالتی مهرآمیز و درعین‌حال پریشان‌خاطر، بر بالینِ پونت کوچک، دختر چهارساله‌اش قرار دارد، درحالی‌که به‌شدت از مادرِ بدکارهٔ این دختر که برای خود چاره‌ای جز خودکشی در اتومبیل متصور نبوده، خشمگین است. داستان ازاین‌قرار است: ماجرای رویاروییِ پونت با مرگ مادرش.

   یادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه هفته فیلم‌ فرانسه به‌صورت آزاد و رایگان به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.