فیلم‌های خیانت و ویلای آمالیا یا در آخرین روز از هفته فیلم فرانسه،روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه ۹۵ در دو سانس ۳ و ۵ بعدازظهر همراه با جلسه نقد و بررسی فیلم‌ها با حضور ژان میشل فرودون در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

   بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ در آخرین روز از هفته فیلم فرانسه، روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۵ فیلم خیانت به کارگردانی فیلیپ فاکون محصول سال ۲۰۰۵ به مدت ۸۰ دقیقه و در ساعت ۱۷ فیلم ویلای آمالیا به کارگردانی بنوآژاکو محصول سال ۲۰۰۷ به مدت ۱۰۲ دقیقه به نمایش درمی‌آید. همچنین بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی با حضور ژان میشل فرودون در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

   «خیانت» به‌هیچ‌عنوان فیلمی مینیمالیست و یا زاهدانه نیست. فیلمی مملو از احساسات، کالبد و ایماژ است. این فیلم، نیروی خود را از محیط اطرافش می‌گیرد، درستهمانند هنرهای رزمی که از وقایع اطراف خود تغذیه می‌کنند؛ ازآنچه در کوچه و پس­کوچه­های روستاهای محصور و به‌ظاهر تحت کنترل، درحرکت است؛ ازآنچه در سر جوان‌هایی که برای مواجهه با انتخاب‌های تراژیک و مسئولیت‌های بزرگ هنوز خیلی جوان هستند، می‌گذرد؛ و همچنین ازآنچه در حافظهٔ تاریخی می‌گذرد؛ اتفاقات مربوط به نیم‌قرن پیش و حال حاضر در ارتباط با بحران‌های هویتی و مسئلهٔ تعلق‌خاطر که در هر زمان و به‌خصوص اکنون، همچنان مطرح و پررنگ هستند.

   اگرچه روایت جاری و تمامِ عناصرِ دراماتیک فیلم ویلای آمالیا، به‌خوبی از رمان پاسکال کوئینارد اقتباس‌شده اما به‌کارگیری آن‌ها در فیلم، همراه با ایجاد افق‌هایی جدید و نه به نیّت تبعیت تمام و کمال از رمان بوده. در ادامه، این افق‌ها بینِ آسمان و آب به یکدیگر پیوند می‌خورند. ویلای آمالیای بنوآ ژاکو، اقتباس خوبی از ویلا آمالیای پاسکال کوئینارد است، ولی با ابزار خاص خودش، سینما.

   یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه هفته فیلم فرانسه به‌صورت آزاد و رایگان به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.