کتاب «پنجره‌ای به سوی زندگی» مجموعه عکس‌های حسن غفاری از عشایر و مردم ایران با پیشگفتاری از مرتضی غفاری به تازگی توسط نشر «مانا» منتشر شده است. 

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۹۶ صفحه بر روی کاغذ گلاسه و با قیمت ۱۸هزار تومان منتشر شده است، هم‌اکنون از فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی خریداری کنند و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

 در مجموعه عکس-نوشته‌های این کتاب، عکس‌ها بخشی از حضور انسان و شیوه زیست او در گوشه‌ای از جهان را به یادگار می‌گذارند و نوشته‌ها کوشیده‌اند تا به بهانه‌ی هر عکس، بخشی از دغدغه‌های انسان را به زبانی ساده و خودمانی بیان کنند، به این امید که گفتگوی دوجانبه‌ای میان عکس-نوشته‌ها ازیک سو و بیننده- خواننده‌ها از سوی دیگر آغاز شود.

  مرتضی غفاری در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: «زندگیِ انسان، آمیزه‌ای از جنگ میان فراموشی و یادآوری است. هزاران سال است انسان به روش‌های بسیار تلاش می‌کند تا در برابر یورش فراموشی بایستد و هر آنچه را که از زمان و هستی مهم می‌داند به یاد آورد. اینک پس از آن همه سال گویی تصاویرند که تصمیم می‌گیرند کدام بخش از جهان و زندگی در یاد‌ها بماند و کدام بخش از یاد‌ها برود. این گونه است که عکس‌ها به عنوان بخشی از تصاویر نه تنها سخن می‌گویند بلکه درباره‌ی زندگی و مرگِ معنا و مفاهیم داوری کرده، دست به گزینش می‌زنند.»