کتاب «نوردهی، مبانی و مفاهیم عکاسی» نوشته‌ی دیوید پِرکل، با ترجمه‌ی احسان قنبری فرد و ویراستاری اسماعیل عباسی منتشر شد. 

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۱۷۷ صفحه بر روی کاغذ گلاسه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در قطع وزیری، توسط انتشارات زبان تصویر (کتاب پرگار) منتشر شده است را هم اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

این کتاب که ترجمه‌ی فارسی کتابی با عنوان «Basics Photography – 07 Exposure» از نویسنده‌ی پرکار انگلیسی، دیوید پِرکل است، به بررسی یکی از مفاهیم پراهمیت و پایه‌ای عکاسی یعنی نوردهی، و بررسی عوامل و متغیرهای مختلف موثر بر این فرآیند پرداخته و می‌کوشد تا در بیان مفاهیم بنیادی دنیای نور و عکاسی، از کلیشه‌ها و توصیفات کهنه و پرتکرار پیشین عبور کرده و به واکاوی و تعریف ماهیت و کاربرد آن‌ها در هیاتی نو و سازگار با رسانه و ابزار عکاسی امروز بپردازد، مفاهیم پیچیده‌تر و محاسبات دقیق و فنی فرآیند نوردهی را توضیح دهد و همزمان راه‌کارهایی مفید و کاربردی برای حل برخی از مشکلات ناشی از خطا‌ها و چالش‌های احتمالی ارائه کند. 

در کنار مفاهیمی مثل نظرات پایه، دوجانبگی و شناخت نور، عناوینی چون درک هیستوگرام، قدر نوردهی، پهنه‌ی نوردهی و دامنه پویایی، شناخت انواع نورسنج و خطاهای هر کدام و نیز شیوه‌های مختلف نورسنجی، جبران قدر نوردهی، دامنه‌ی پویایی، فایل‌های خام، تون مپینگ و HDR را نیز در بر می‌گیرد. به مفاهیمی مانند سنسیتومتری اشاره کرده و شرح کاملی بر درک و شناخت زون سیستم و شیوه اجرای آن برای هر دو ابزار آنالوگ و دیجیتال ارائه می‌کند. برخی موارد خاص و دشوار در نوردهی مانند عکاسی فروسرخ، و نوردهی‌های چندگانه را مرور می‌کند و نوردهی و محاسبات آن را در استفاده معمول یا خلاقانه ابزارهایی مانند انواع فیلتر و فلاش توضیح می‌دهد.

«نوردهی، مبانی و مفاهیم عکاسی» شامل مباحث پراهمیت، کاربردی و مفیدی است که می‌تواند بخش قابل اعتنایی از نیازهای آموزشی دانشجویان و هنرجویان عکاسی را پوشش داده و دیگر علاقمندان و مشتاقان یادگیری فن و هنر عکاسی را نیز برای کسب دانش و افزایش مهارت‌هایشان همراهی کند.