فیلم «شهر اندو» به کارگردانی هوشیائو شین ، روز یکشنبه ۱۶ خرداد ۹۵ از ساعت ۱۶ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

   در ادامه‌ی برنامه نمایش فیلم در فصل بهار و در بخش «یک فیلم ساز یک نگاه؛ مروری بر سینمای هوشیائو شین»، فیلم «شهر اندو» محصول سال ۱۹۸۹ به مدت ۱۷۵ دقیقه از این کارگردان تایوانی به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد شد.

   در فصل ابتدایی «شهر اندوه» همسر دوم پسر بزرگ خانواده لین در حال وضع حمل است. برق رفته است و از رادیو صدای امپراتور ژاپن شنیده می‌شود که تسلیم شدن بی‌قید و شرط کشورش را در پایان جنگ دوم جهانی اعلام می‌کند. بیش از نیم قرن است که تایوان در اشغال ژاپن است. پسر بزرگ مضطرب است. در خانه‌ی تاریک راه می‌رود و شمع روشن می‌کند. کمی بعد برق می‌آید. او حفاظ دور چراغ را کنار می‌زند تا نور همه جا را روشن کند. همزمان بچه به دنیا می‌آید. قابی خالی می‌بینیم با چراغی روشن. اسم پسر را می‌گذارند کانگ-مینگ به معنی روشنایی. بعد از نزدیک به سه دهه از زمان ساخت این فیلم، روشن شدن آن چراغ و به دنیا آمدن فرزند پسر، استعاره‌ای از ظهور سینمای یگانه‌ی هو شیائو شین در تایوان به نظر می‌رسد؛ پرده‌هایی که کنار می‌رود و نوری که در آن تاریکی می‌افتد بر پرده و سینمای درخشانی که متولد می‌شود.

   «شهر اندوه» سرگذشت خانواده لین و پسرانش است. پدری قمارباز که سال‌ها در دوران اشغال ژاپنی‌ها تجارت سیاه می‌کرده و حالا خانواده از او رستوران «شانگهای کوچک» را دارد. پسر بزرگتر کار پدر را ادامه می‌دهد و با گنگسترهای شانگهای تجارت غیرقانونی می‌کند. یکی از پسرها در در فیلیپین ناپدید شده، دیگری از جنگ برگشته و روان‌پریش به نظر می‌رسد. همزمان این قصه‌گو، رمانس پسر کوچک خانواده با دختری به اسم هینومی از مرحله آشنایی تا بچه‌دار شدن‌شان را با آب و تاب حکایت می‌کند. هو مثل یک داستان‌پرداز چیره‌دست مرتب کارکتر اضافه می‌کند و خرده‌ داستان‌های دراماتیک به زندگی پسرها می‌افزاید و قصه را در عرض و همچنین از نظر زمانی گسترش می‌دهد تا سرنوشت آن‌ها را در یک محدوده‌ی پر تنش سیاسی تایوان دنبال کند.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده برنامه‌های نمایش فیلم روزهای یکشنبه و چهارشنبه هرهفته، به سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.