فیلم صامت «رزمناو پوتمکین» به کارگردانی سرگئی آیزنشتاین، روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه از ساعت ۱۷ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید. 

   این فیلم که سومین فیلم از بخش «سینمای صامت: مکتب مونتاژ شوروی» است، به مدت ۷۰ دقیقه با میان‌نویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد. 

   «رزمناو پوتمکین» بیشتر از درک فردی می‌توان به تأثیری پرداخت که فیلم بر بیننده می‌گذارد. اگر تاریخچه‌ی آماده شدن و نمایش اولیه‌ی فیلم را مطالعه کنیم به نکات جالبی می‌رسیم. فیلم آیزنشتاین نه تنها به عنوان یک اثر سرگرم‌کننده بلکه به عنوان یک محصول بصری با کارکردهای محاسبه شده و مشخص ساخته شده‌است که در یک رابطه‌ی مستقیم با نظریه‌پردازی او درباره هنر سینما قرار دارد. اهمیت «پوتمکین» در اکثر تحلیل‌ها به‌شناختی مربوط می‌شود که مطلوب آیزنشتاین کارگردان و برآمده از رابطه‌ی میان موضوع و ساختار بود. حتی در نمایش اولیه هم، اقشار مختلفی مانند کارگران، پلیس‌ها و زنان، فارغ از ارتباط ابتدایی با قصه‌ی فیلم، احساسات متفاوتی نسبت به ساختار و روایت بروز دادند که تأثیر دو سویه‌ی اثر را نشان می‌دهد. 

   قصه‌ی سرراست فیلم در اذهان بینندگان با توجه به سئوالاتی که بعد از نمایش از آن‌ها شد، به شکلی یکسان درک شد اما تأثیراحساسی و روانی فیلم و در ‌‌نهایت «شکل» آن برای هر بیننده متفاوت بود. این‌‌ همان کارکرد مطلوبی است که عنصر «مونتاژ» به عنوان عامل شکل‌دهنده فیلم باید داشته‌باشد. 

   پس از صحنه‌ی پرتعلیق رویارویی رزمناو پوتمکین با اسکادران دریایی تزار، آن‌جا که در ‌‌نهایت اسکادران دریایی به برادران پوتمکین می‌پیوندند، مونتاژ شورانگیز ایده‌ها تخاصم را به برادری پیوند می‌زند و آن زمان است که ما سراسر لانگ‌شات‌هایی از هوراکشیدن ملوانان می‌بینیم و بدین سان پرچم پیروزی شکست‌خوردگان برافراشته می‌شود. 

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم درفصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۷، به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.