فیلم صامت «مادر» به کارگردانی وسولد پودوفکین، روز یکشنبه ۲۷ تیرماه از ساعت ۱۷ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید. 

   این فیلم که چهارمین فیلم از بخش «سینمای صامت: مکتب مونتاژ شوروی» و محصول سال ۱۹۲۶ میلادی است، به مدت ۸۶ دقیقه با میان‌نویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد. 

   پودوفکین در فیلم «مادر» ارتباط یک مادر و فرزندش را در پس‌زمینه‌ای از انقلاب کارگری شکست‌خورده‌ی ۱۹۰۵ روایت می‌کند. هم‌سویی دیدگاه فیلم‌ساز با ایدئولوژی رهبرانش در باب مظلومیت طبقه‌ی کارگری در اغلب صحنه‌های فیلم به وضوح دیده می‌شود که ظریف‌ترین اشاره‌ها در صحنه‌ی دادگاه پسر وجود دارد: در حالی‌که مادر بدبخت و زجرکشیده‌ی داستان با بازی فوق‌العاده‌ی «ورا بارانووسکایا» گوشه‌ای از سالن نشسته و منتظر ورود قضات است تا حکم پسرش را اعلام کنند. 

   در اتاقی دیگر قاضی‌ها را می‌بینیم که پا روی پا انداخته‌اند و سیگار می‌کشند و با تبخ‌تر لباس‌های شیک به تن می‌کنند و در ستایش اسبی زیبا حرف می‌زنند. بعد‌تر در جلسه‌ی دادگاه هم همین بی‌توجهی به زندگی و موقعیت اقشار فرودست جامعه در نزد اقشار بالادست را می‌بینیم. جایی که یکی از زنان حاضر در جلسه که پیداست از ثروتمندان است، بدون توجه به حال‌وهوای شخصیت‌های فلک‌زده‌ی داستان، در فکر جذاب بودن چهره‌ی قاضی و توجه به سکسکه‌ی وکیل مدافع است و…. 

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم درفصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۷، به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.