فیلم صامت «زونیگورا» به کارگردانی الکساندر داوژنکو، روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه ۹۵ از ساعت ۱۷ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید. 

   این فیلم که پنجمین فیلم از دوره جدید نمایش فیلم در فصل تابستان و محصول سال ۱۹۲۸ میلادی است، به مدت ۹۲ دقیقه با میان‌نویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد. 

   فیلم با صحنه‌های مربوط به افسانه‌ی اوکراینی «زونیگورا» آغاز می‌شود، اما این حکایت تنها نقطه‌ی آغاز فیلم است و داوژنکو، با رویکردی مدرن، اسطوره را تغییر شکل می‌دهد و به امروز پیوند می‌زند. در افسانه‌ی «زونیگورا»، پیرمردی فقیر گنجی را می‌یابد و تنها دو سکه را از انبوه سکه‌ها برای خود برمی‌دارد، اما در فیلم حتا از همین دو سکه هم اثری نیست. پیرمرد در رویای گنج به‌سر می‌برد، اما در خواب یا بیداری، همواره عنصری مزاحم وجود دارد که مانع دست‌یابی او به گنج می‌شود؛ یک‌بار آن مرد شبح‌وار تکیده‌تن، بار دیگر آن مأمور مضحک فربه‌اندام. 

    پس از این، فیلم مدام میان گذشته و حال و آینده، و واقعیت و تاریخ و افسانه در رفت‌وآمد است، و همان‌گونه که گیلبرتو پرز در «فیلم کوارترلی» می‌نویسد: «افسانه‌ای و معاصر، سنتی و تجربی، و سبک شعر بومی اوکراین و شیوه‌های تئآ‌تر و سینمای آوانگارد را ترکیب می‌کند»؛ از یک‌سو داستان گنج و تلاش پیرمرد را برای دست‌یابی به آن، به شیوه‌ای که و در عین حال متأثر از سینمای آوانگارد فرانسه و سینمای اکسپرسیونیستی آلمان روایت می‌کند و از سوی دیگر به جنگ‌های داخلی اوکراین و وقایع انقلاب اکتبر می‌پردازد و در این راه از دستاوردهای سینمای مونتاژ شوروی استفاده می‌کند. البته همه‌ی این‌ها را با قصه‌هایی بومی تاریخی هم‌چون حکایت رکسانا پیوند می‌زند، که ارتباط مستقیمی با درون‌مایه‌ی شورش و به‌پاخیزی مردم حذف‌شده و حاشیه‌نشین دارد. 

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم درفصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هرهفته ساعت ۱۷، به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.