فیلم صامت «زمین» به کارگردانی الکساندر داوژنکو، روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه ۹۵ از ساعت ۱۷ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.

   این فیلم که آخرین فیلم از بخش سینمای صامت «مکتب مونتاژ شوروی» و محصول سال ۱۹۳۰ میلادی است، به مدت ۷۷ دقیقه با میان‌نویس فارسی نمایش داده خواهد‌ شد.

   فیلم «زمین» پر از تصاویر باشکوهی از دنیای طبیعی است، ازجمله نماهایی از آسمان بی‌کران، علفزار‌هایی که باد آن‌ها را می‌رقصاند، گل‌های آفتابگردان و سیب‌های روی درختان. وابستگی جمعی کشاورزان به این دنیا و نظم حاکم بر آن، بلافاصله از طریق در کنار هم قرار گرفتن پیرمردی روبه‌مرگ (پایان زندگی و یک چرخه) و بچه‌های کوچک (آغاز زندگی) تبیین می‌شود؛ این‌که آن‌ها سیب‌هایی را می‌خورند که زمین را پوشانده‌اند بیش‌تر مفهوم چرخه‌ی دائم و طبیعی زندگی، رشد و مرگ را متبلور می‌کند، همانطور که نمای مشهور زنی در کنار گل آفتابگردان نشان می‌دهد و ترکیب‌بندی نما، تقریبا آن‌ها را از نظر گرافیکی هم‌جوار هم قرار داده است.

   این واقعیت که درست در دقیقه‌های پایانی فرزندی متولد می‌شود، ایده‌ی تولد این طبقه‌ی جدید و این زندگی تازه برای همه را استحکام می‌بخشد؛ و بازگشت بعد از آن، به نماهایی از چشم‌اندازهای طبیعی و به‌خصوص درختان سیب در باران (تطهیر و زدودن کهنگی) و بازگشت دوباره به نظم طبیعی و چرخه‌ی حیات. به‌ درستی که بشر جایگاهش را در این جهان یافته است.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۷، به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.