در آخرین بخش از فصل تابستان «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران، هشت فیلم با عنوان «سینما و معماری»، از روز یکشنبه ۷ تا ۳۱ شهریورماه  ۱۳۹۵ با همکاری کانون معماری این موزه به نمایش در‌می‌آید.

   فیلم «سرچشمه» اولین فیلم از این بخش است که روز یکشنبه ۷  شهریورماه ساعت ۱۷ به کارگردانی کینگ ویدور، محصول سال ۱۹۴۹ میلادی به مدت ۱۱۲ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نمایش داده‌خواهد‌شد.

   این فیلم که یکی از فیلم‌های پیچیده و چندلایه‌ی هالیوود است، تنها فیلمی است که واقعاً درباره‌ی معماری است. یعنی فیلمی که در آن معماری صرفاً نقش پس‌زمینه را ایفا نکند، بلکه درون‌مایه‌ی اصلی داستان باشد و شخصیت‌ها حول آن بگردند. علاوه‌ بر این، «سرچشمه» تنها فیلمی هم است که در آن زیبایی‌شناسی با اخلاق اجتماعی پیوند می‌خورد.

   در این فیلم کش‌وقوس‌های روابط بین شخصیت‌ها به موازات دغدغه‌های معمارانه درباره‌ی شرافت و ارزش اخلاقی به تصویر کشیده‌ می‌شود. اما این فیلم تاثیر عمیقی هم بر تلقی عوام از معمار و معماری گذاشته‌‌است و روی معماران هم بسیار تاثیرگذار بوده‌‌است.

   فیلم‌های «سرچشمه» به کارگردانی کینگ ویدور، «درخشش» به کارگردانی استنلی کوبریک، «برزیل» به کارگردانی تری گیلیام، «زنگ تفریح» به کارگردانی ژاک تاتی، «میم را به نشانه‌ی مرگ بگیر» به کارگردانی آلفرد هیچکاک، «کشتی روسی» به کارگردانی الکساندر ساکوروف، «نمایش ترومن» به کارگردانی پیتر ویر و فیلم «مطب دکتر کالیگاری» به کارگردانی رابرت وینه تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته  به نمایش داده می‌شوند.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل تابستان، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و  یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.