نمایشگاه گروهی عکس «پرسه» از روز جمعه ۱۹ شهریورماه ۹۵،  ساعت ۱۶ در گالری کاف با همکاری «پروژه‌های رف» و «مرکز ارتباطات فرهنگی خارجی» گشایش می‌یابد.

   این نمایشگاه، سومین نمایشگاه از سری #هژمونی_شهری درباره‌ی تغییرات سریع شهری در شهرهای ایرانی و پیامدهای اجتماعی‌سیاسی این تحولات است. این نمایشگاه فرآیندهای تشکیل فضاهای شهری که قابلیت خلق سبک‌های زندگی و ایدئولوژی‌های نو برای شهروندان را دارند، مورد خطاب قرار می‌دهد. بحث پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌ی #هژمونی_شهری چگونگی تعریف و پیکربندی مجدد و ظریف مرزهای باریک بین شهروندی و غیرشهروندی، بین نظم و آشفتگی و هچنین بین قانونی و غیرقانونی توسط شهر است.

   کیوریتوری این مجموعه را علیرضا لبشکا برعهده داشته و امیر فارسیجانی، محسن یزدی پور، مسیح مستاجران، میلاد هوشمندزاده، ایمان ارکی، اولیور هلبیگ، نگار فرجیانی، گرتن فرهویس و دنیل کوتر از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

   علیرضا لبشکا در بیانیه‌ی این نمایشگاه می‌نویسد: «شاید اگر والتر بنیامین از آلمان نازی به جای پاریس، به تهران امروز گریخته‌بود نه تنها با نمودهای آشکار سرمایه‌داری روبرو می‌شد و می‌توانست همان «پروژه‌ی پاساژهایش» را اینجا نیز به طبع برساند، بلکه با ملغمه‌ای از سیاست‌های بی‌قید و بند شهری روبرو می‌شد و باز هم شاید به جای سرمایه‌داری حار کشورهای «جنوب جهانی»، سرمایه‌داری اروپایی و همان پاریس را با آن خیابان‌های به تازگی عریض شده و هوای غیرآلوده‌اش ترجیح می‌داد. برای بنیامینی که «پرسه زن» ش با فراغ بال در شهر قدم می‌زند و تصاویر ذهنی خود از شهر را جمع‌آوری می‌کند و حتی  گاهی از رها شدن در دنیای لذت‌های مصنوعی کاپیتالیستی لذت می‌برد و در عین حال نوسان‌های بازار را در شهر بازشناسایی و پروسه‌ی بت وارگی کالا را در پاساژها و نئون‌های مغازه‌ها ردیابی می‌کند، رها شدن در شهری که ماهیانه فقط پنج هزار نفر از آلودگی هوا در آن جان می‌دهند می‌توانست یادآور همان کشوری باشد که از آن گریخته‌است.

   هنرمندان تهرانی شرکت‌کننده در این نمایش علی رغم اشتراک‌شان با مفهوم پرسه زن بنیامینی در تجسم بخشی (وردینگلیچونگ) به تصاویر ذهنی‌شان از شهر، به هیچ وجه از فراغت مولد پرسه زن‌های پاریسی در شهری که پانصد و پنجاه کیلومتر بزرگراه درون شهری دارد برخوردار نبوده‌اند و تهران برای ایشان بیشتر محل گذر، آن هم با وسایل نقلیه شخصی، بوده‌است تا ماندن و تعامل کردن. با توجه به همین خصیصه‌ی «فرار» بودن، ایشان تهرانِ امروز را در رابطه با غیاب فضاهای عمومی‌ش، و نادیده انگاشتن اهمیت حضور در شهر و تبعاتش با تمام دشواری‌های ممکن که حتی گاهی موضوع خود کار شده‌است به تصویر کشیده‌اند و یا راه‌حل هایی با مداخله در عرصه‌های عمومی پیش کشیده‌اند. در مقابل هنرمندان خارجی ناخودآگاه با رویکردی تطبیقی بیشتر تهران را با آنچه در شهرهای دیگر «جنوب جهانی» می‌گذرد مقایسه کرده‌اند و این قیاس گاه از مجرای روایت‌های تصویری کلاژ شده (شاید) در جستجوی یافتن یک ساختار شکل گرفته‌است، و گاهی با زبانی سمبولیک اشاره به خودِ امکان چنین فرم‌های بدیع/عجیب شهری صورت گرفته‌است.»

گشایش: جمعه ۱۹ شهریور – ساعت ۱۶
این نمایشگاه تا روز یکشنبه ۱۸ مهرماه ۹۵، روزهای زوج و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد‌بود.
گالری کاف: تهران، خیابان ولنجک، میدان دانشگاه شهید بهشتی، ابتدای جاده‌ی درکه، کوچه سیزده چنار، پلاک ۳۶