فیلم «کشتی روسی» به کارگردانی الکساندر ساکوروف، روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۹۵، ساعت ۱۷ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری کانون معماری این موزه به نمایش درمی‌آید.

   این فیلم که در ادامه‌ی بخش «سینما و معماری» و محصول سال ۲۰۰۲ روسیه است، به مدت ۹۹ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد‌شد. همچنین بعد از نمایش این فیلم، جلسه نقد و بررسی آن با حضور شهرام مکری، فیلم‌نامه نویس، تدوینگر و کارگردان سینما برگزار می‌شود.

   «کشتی روسی» به دستاورد شکوهمندانه‌اش در بهره‌گیری از سطح جدیدی از تکنولوژی تولید سینمایی مشهور است؛ این فیلم به‌ مدد پیشرفت فن‌آوری دیجیتال توانسته‌است داستان پر جزئیاتی را در تنها یک نمای پیوسته‌ی نودوپنج دقیقه‌ای روایت کند. البته این اولین تجربه‌ی سینمایی در این نوع نیست؛ نمونه‌ی مشهور فیلم «طناب» (۱۹۴۸) هم ظاهراً فقط یک نمای پیوسته دارد؛ با این تفاوت که محدودیت‌های تکنولوژیک در زمان ساخت آن، آلفرد هیچکاک را مجبور کرده‌‌بود فیلمش را با سه حلقه‌ی جداگانه تصویربرداری کند و لحظات قطع نگاتیو را با حقه‌های بصری بپوشاند. تفاوت دیگرِ «کشتی روسی» با «طناب» در ابعاد عظیم تولید سینمایی آن است: طناب ۱۰ بازیگر دارد و کل آن در یک لوکیشن می‌گذرد، حال آن‌که در کشتی روسی بالغ بر ۲۰۰۰ بازیگر و سه گروه ارکستر، در بیش از چهل موقعیت مکانی ایفای نقش می‌کنند.

   روایت داستان «کشتی روسی» بر دوش دو شخصیت اصلی آن است: راوی (دوربین – با صدای خود کارگردان) و «غریبه» (با بازی سرگئی دریدن)؛ آن‌ها در فضاهای مختلف کاخ موزه‌ی آرمیتاژ سن‌پترزبورگ قدم می‌زنند، با هم گفتگو می‌کنند، گاهی از هم دور می‌شوند و دوباره به هم می‌رسند و با عبور از اتاق‌ها و سالن‌های مختلف، از کنار شخصیت‌ها و رویدادها و از برهه‌های گوناگونی از دویست سال تاریخ کاخ آرمیتاژ و روسیه گذر می‌کنند.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم و حضور در جلسه نقد و بررسی این فیلم به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.