فیلم «هفت سامورایی» به کارگردانی آکیرا کوروساوا روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۹۵، از ساعت ۱۶ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید. 

   این فیلم در ادامه‌ی برنامه نمایش فیلم در فصل پاییز و در بخش «چشم‌انداز سینمای دهه ۵۰ ژاپن» محصول سال ۱۹۵۴ به مدت ۲۰۷ دقیقه و به زبان اصلی با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد شد. 

   داستان این فیلم بسیار ساده است. جامعه‌ای کوچک برای حفظ زمین و محصول خود از گزند راهزنان و نیز به منظور دفاع از هستی و جان خود، ناچار می‌شود چند سامورایی را استخدام کند. یک تِم ازلی- ابدی، که به اولین تلاش‌های بشر برای حیات بازمی‌گردد. تلاشی برای بقا در جهانی ناامن، و مبارزه با ظلم و زورگویی که ارتباط نزدیکی هم با یکی از ژانرهای اساسی تاریخ سینما، وسترن، پیدا می‌کند. 

   این داستان تا پایان جهان می‌تواند به شکل‌های متفاوت بازسازی شود و تا بشر هست، دغدغه‌ی روز او باشد. مسأله‌ی اصلی در ماندگار بودن فیلمی چون «هفت سامورایی» همین تعمیم‌پذیری و مانا بودن است. مفاهیم طرح شده در داستان، آن‌چنان تعمیم‌پذیر هستند که برای هر انسانی در هرکجای جهان آشنایند. همین است که این فیلم توانسته در کشورهایی متفاوت (از امریکا تا ایران) تاثیرگذار باشد و فیلمی نظیر (هفت دلاور- ۱۹۶۰) هم براساس آن ساخته شود و به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار در ژانر وسترن از آن یاد شود. کوروساوا در آثار دیگر خود نیز این تاثیرگذاری یا نگاه نافذ را داشته‌است. 

   پیوند «هفت سامورایی» با ژانر وسترن نشانه‌هایی بسیار دارد: جغرافیا و مکانی که داستان فیلم در آن شکل می‌گیرد، قهرمان‌سازی، استخدام سامورایی/هفت‌تیرکش، تضاد دونگاه: جمع‌گرا و فردگرا و تقابل آن‌دو با یکدیگر… و از همه مهم‌تر آگاهی نسبی قهرمان یا قهرمانان از فرجام خویش. 

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.