فیلم «سانشوی مباشر» به کارگردانی کنجی میزوگوچی روز چهارشنبه ۵ آبان‌ماه ۹۵، از ساعت ۱۷ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

   این فیلم در ادامه‌ی برنامه نمایش فیلم در فصل پاییز و در بخش «چشم‌انداز سینمای دهه ۵۰ ژاپن» محصول سال ۱۹۵۴ به مدت ۱۲۴ دقیقه و به زبان اصلی با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد شد. 

   «سانشوی مباشر» سرشار از ماجراجویی‌های میزوگوچی است؛ تراژدی فروپاشی خانوادگی در عصر فئودالیزم ژاپن که خود اقتباس متفاوتی است از رمان اوگایی موری. به لحاظ تحلیل تماتیک فیلم‌مایه‌هایی از قصه‌ای سوسیالیستی را عرضه می‌کند. اربابی در برابر ژنرالش می‌ایستد. او مدافع سرسخت بردگان است و به ناگزیر تن به تبعید می‌سپارد. خانواده‌اش در راه پیوستن به او گرفتار دزدان شده و مادر از فرزندانش جدا می‌شود. تا آن که فرزندان در شرایطی تلخ به پیشکار وزیر «سانشوی مباشر » فروخته می‌شوند. پس از سال‌ها کار، پسر با ایثار خواهرش از ملک سانشو فرار می‌کند و به ملاقات وزیر می‌رود و تبار خانوادگی‌اش دوباره او را به قدرت می‌رساند.

   او به جای پدر، این‌بار دستور لغو بردگی را صادر می‌کند اما متوجه می‌شود که پدر در تبعید مرده و خواهرش خودکشی کرده‌است. در پایان مادرش را در جزیره‌ی «سادو» کور و ناتوان می‌یابد، در صحنه‌ی پایانی فیلم تجدید دیدار مادر و فرزند شکلی از تعالی ماتریالیستی را بر ما عرضه می‌کند. در واقع تم اصلی فیلم در ویرانی تجربه و سخت به دست آوردن تعالی در جهت منافع عمومی است. حتی اگر فرماندار باشی، همراهیت با مردم به نابودی هسته‌ی اولیه‌ی اجتماعی‌ات یعنی خانواده منجر می‌شود.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.