نمایشگاه عکس‌های فاطمه مجدنیا و همایون عبدالرحیمی با عنوان «طهران در قاب کاشی» از روز سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۹۵ در نگارخانه تابستان در خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد.

   در این نمایشگاه که حاصل ۵ سال فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی همایون عبد‌الرحیمی و فاطمه مجدنیا بر روی هنر کاشیکاری دوره قاجار است،  ۱۶۰ عکس در ابعاد مختلف از کاشی‌های قدیم تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

   در توضیح این نمایشگاه آمده‌است: «معماری ایران همواره توأم با تزیین بوده است. این ویژگی قرن‌ها در معماری ایران از دوره‌های پیش از اسلام دیده می‌شود. این عناصر تزیینی، کتاب‌هایی هستند گشوده در برابر ما که می‌توانند از اوضاع و احوال و نگرش‌های زمانه‌ای که به آن تعلق دارند با ما سخن بگویند.

   در این میان کاشیکاری با سابقه طولانیش در سرزمین‌مان، نقش مهمی را در این زمینه ایفا کرده است و قطعات کاشی، زمینه‌ای بوده‌اند برای بیان تصویری و تجسم موضوعات متفاوتی که در هر دوره تحت تاثیر عوامل گوناگون، ویژگی‌های خاص خود را داشته اند… این عنصر تزیینی و به خصوص نقش‌های منعکس شده روی آن در دوره قاجاریه و البته در جریاناتی که پیش از این دوره آغاز شده بود، دستخوش تحولاتی شد.»

   این نمایشگاه چهارمین سال است که به موضوع هنر در دوره قاجار در شهر تهران می‌پردازد و سعی دارد با توجه به هنر کاشیکاری در دوره قاجار و نقش‌های آن، مجموعه‌ای تصویری از به کارگیری نقاشی، ادبیات، اساطیر ایرانی، شخصیت‌ها، آیین‌ها و مراسم و سایر زیبایی‌ها و مفاهیم ارزشمند موجود در این کاشی‌ها در معرض نگاه علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی قرار گیرد.

   همایون عبد‌الرحیمی متولد ۱۳۴۹، دانش آموخته مقطع کارشناسی کارگردانی سینما است. وی کاریکاتوریست، محقق و پژوهشگر تهران قدیم است و از سال ۱۳۷۱ با روزنامه‌ها و نشریات مختلف همکاری داشته است. همچنین کسب بیش از ۲۰ جایزه معتبر بین المللی و حضور در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی در حوزه کاریکاتور و عکس را در کارنامه هنری خود دارد.

   فاطمه مجدنیا متولد ۱۳۶۲، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری است. وی عکاس، محقق و پژوهش‌گر تهران است و تاکنون چندین نمایشگاه عکس به صورت انفرادی و گروهی برگزار کرده است.

گشایش: سه‌شنبه ۱۸ آبان – ساعت ۱۷
بازدید از این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۹۵ از ساعت ۱۳ تا ۲۰ ادامه دارد.
خانه هنرمندان ایران: تهران، خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی، بوستان هنرمندان