افتتاحیه پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان»با شعار «عکاسی امروز، فرصت‌های جدید» با حضور عکاسان و انجمن‌های عکاسی، قدردانی از  انجمن‌های تخصصی عکاسی و رونمایی از کتاب «روزهای انقلاب» عصر جمعه ۱۹ آذرماه ۹۵ در تالار شهناز خانه­ هنرمندان ایران برگزار شد.

   سید عباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» با اهدای گل از انجمن‌های عکاسان سینمای ایران، عکاسان خانه­ تئاتر، عکاسان تبلیغاتی، صنعتی ایران، عکاسی میراث فرهنگی به عنوان میزبان همایش و انجمن عکاسان نگاه و خانه­ عکاسان ایران به عنوان میهمانان این دوره­ از همایش قدردانی کرد.

   در ادامه همایش با حضور جواد جباری؛ مدیرعامل بنیاد روایت، سید عباس میرهاشمی و میشل ستبون از کتاب «روزهای انقلاب»، عکس ­های میشل ستبون از وقایع انقلاب اسلامی ایران رونمایی شد و لوح و هدیه­ ای از سوی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به ستبون اهدا شد.

   رجبی‌معمار؛ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: «خانه هنرمندان ایران با افتخار میزبان عکاسان است و ظرفیت این خانه در خدمت جامعه‌ی عکاسی است. انجمن عکاسان ایران چند سال است که تشکیل شده و امروز یکی از فعالترین انجمن‌های هنری است که عکاسان پیشکسوت و جوان از سراسر کشور در این انجمن عضو هستند و انجمن‌های تخصصی عکاسی نیز با این انجمن همکاری دارند.»

   رجبی‌معمار در ادامه گفت: «۱۰ روز با عکاسان علاوه بر نمایشگاه، نشست‌ها و کارگاه‌هایی را برگزار می‌کند و امسال که شعار «عکاسی امروز، فرصت‌های جدید» انتخاب شده است، امروز هیچ هنر صنعتی مانند عکاسی نیست که همه مردم با آن ارتباط داشته باشند و در حال حاضر میلیاردی عکس گرفته میشود. با توجه به فرصت‌های جدید عکاسی، مخاطراتی هم ممکن است در شبکه‌های مجازی داشته باشد که انجمن‌ها می‌توانند در فضای مجازی بهتر عکس گرفتن را آموزش دهند.

   مسعودزنده‌روح کرمانی؛ رییس هیات مدیره‌ی انجمن عکاسان ایران با گرامیداشت یاد سیدمحمود موسوی، اصغر بیچاره، علیقلی ضیایی و فرامرز قهرمانی‌فر گفت: «امروز هفت انجمن تخصصی عکاسی مفتخر است که میزبان شماست. انجمن عکاسان ایران در سال جاری تمام تلاش خود را برای الگوسازی و آیندهنگری از طریق ساختارسازی کمیته همایش‌ها و جشنواره‌های خود انجام داده و با جلسات متعدد و برنامهریزی مدون، برنامه‌ای را در دست تدوین دارد تا بتواند در آن اهداف ۱۲ گانه خود و سایر انجمن‌های تخصصی را پیش‌بینی و برنامه‌هایی مانند ۱۰ روز با عکاسان را برنامه ریزی کند. ۱۰ روز با عکاسان یکی از برنامه‌های انجمن است و امیدواریم در سال آینده، سایر برنامه‌های خود را برای بسترسازی کمک و مساعدت جدی‌تر کلیه‌ی انجمن‌ها و تشکل‌های عکاسی کشور ایجاد کند.»

   رییس هیات مدیره‌ی انجمن عکاسان ایران افزود: «امروز سعی ما بر این بوده که با تمام توان خود درخواست تشکل‌های دیگر را به منصه‌ی ظهور گذاریم که بخشی از این برنامه‌ها در پنجمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» به اجرا درمیآید. نگاه انجمن عکاسان ایران دعوت از تمامی خانواده‌ی عکاسی ایران است و علاقه‌مند به همراهی و همکاری تشکل‌ها و انجمن‌های عکاسی سراسر کشور است.»

   زنده‌روح در ادامه گفت: «انجمن عکاسان ایران تبیین برنامه‌هایی را که به شناخت مقتضی از نیازهای علمی و عملی جامعه منجر می‌شود، در کمیته‌ی راهبردی در دستور کار خود قرار داده و از همکاری و همراهی مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها و موسسات علمی، آموزشی برای غنای بیشتر برنامه‌های خود کمک می‌گیرد. امروز ما مفتخریم که به دنبال بالا بردن کیفیت برنامه‌ها و ارجحیت به اندیشه عکاسی باشیم و از کمیت پرهیز کنیم. ما به دنبال تمرکززدایی هستیم و امیدواریم که سایر گروه‌ها و تشکل‌های خارج از تهران دست یاری این گروه پرتوان را بفشارند و گستره فعالیت خود را با هم در سراسر کشور پهناور افزایش دهیم.»

   زنده‌‌روح در پایان گفت: «۱۰ روز با عکاسان ایران در همه‌ی جوانب خود مستقل است و همواره به دنبال غنای محتوایی و اجرایی شایسته‌ی هنرمندان عکاس و اقتصاد غیروابسته به بودجه‌های فرهنگی و هنرمحور است. باشد که در این امر موفق باشیم.»

   در ادامه، متنِ سید عباس میرهاشمی؛ دبیر پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» به دلیل گرفتگی صدای میرهاشمی توسط محمدمهدی رحیمیان؛ مدیر شورای علمی همایش خواند شد. میرهاشمی در این متن نوشته است: «در شامگاه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۵ و در محضر مدعوین و میهمانان محترم، عکاسان پیشگام، استادان دانشگاه، عکاسان برجسته‌ی ایرانی و بین‌المللی و دانشجویان و علاقه‌مندان عکاسی و در آستانه‌ی گشایش پنجمین دوره ۱۰ روز با عکاسان و در تداوم دوره‌های پیشین، با رویکرد «عکاسی، فرهنگ، جامعه» هستیم. رویکردی که بیانگر ارتباط منسجم «کنش‌های اجتماعی» در بستر مطالعات و تعاملات فرهنگی و عمل عکاسانه است. 

   عکاسی امروز در فرازی قرار دارد که پیش از این تجربه نکرده است. گسترش و ژرفای فناوری، عکاسان و عکاسی را به ورطه‌ای کشانده است که تمامی ساز و کارهای پیشین را دستخوش تغییراتی تامل برانگیز کرده است.

   شتاب همه جانبه و رو به افزایش فناوریِ تولید، ویرایش، عرضه و اشتراک‌گذاری عکس و تصویر، آدمی را با انبوهِ غیر قابل شمارشی از تصویر در جهان مواجه کرده است. با در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدهایی که از هر سو ما را فرا گرفته اند، این امر شورای برگزاری را بر آن داشت تا با هدفِ بررسی و پیمایش این پدیده، نگاه به عکاسی در این دوره را با عبارت «عکاسی امروز، فرصت‌های جدید» پیوند زده و عکاسان و پژوهشگران را به حضور در این رویداد، فرا خواند.»

   دبیر همایش در ادامه­ متن نوشته است: «طی چهار دوره گذشته و علی‌رغم وجود زمینه‌های کاری، حرفه‌ای و صنفیِ متفاوت، به تدریج این تشکل‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند و فارغ از تفاوت‌های موجود به پشتیبانی از یکدیگر، هم دل و همسو با اهداف و چشم انداز عکاسی در ایران، به شایستگی، آثار و تفکرات خود را در معرض نمایش و نقد قرار دادند.

   انجمن عکاسان ایران در تلاش برای محقق کردن اهداف اساسنامه و تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های پیش‌بینی شده، نسبت به تنظیم شیوه‌نامه‌هایی برای ایجاد ساختاری مناسب و متناسب با نیازهای روزِ اعضای انجمن و تعاملات پیش‌روی با سایر تشکل‌ها و انجمن‌های عکاسی اقدام کرده‌است. در دستور کار سال ۹۵، علاوه بر گسترش فعالیت کمیته‌های اعضاء و عضوگیری، رفاهی و سایر فعالیت‌های ساختاری، پرداختن به کمیته‌ی همایش‌ها و جشنواره‌های عکاسی در اولویت قرار گرفت.

   در طی ماه‌های گذشته با تشکیل کارگروهی تخصصی، نسبت به تحلیل ساختار برگزاری همایش‌های مختلف با اهداف و کاربردهای متنوع و تدوین شیوه‌نامه مورد نیاز اقدام کردیم که امید داریم شاهد اجرایی شدن آن در دوره‌های آتی «۱۰ روز با عکاسان» باشیم. تلاش داریم با حفظ یکپارچگی دستاوردهای دوران پیشین، نسبت به تغییر، تحول، گسترش و عمق بخشی این همایش اقدام کنیم.»

   میرهاشمی در این متن آورده است: «در پی این گسترش، علاوه بر برنامه‌های اصلی که شامل: برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی طی ۱۰ روز و همچنین ارائه آثار عکاسی توسط انجمن‌های تخصصی در گالری‌های خانه هنرمندان ایران سعی شده تا با اضافه کردن بخش ویژه، فضایی برای نگاه نو و خلاقانه و همچنین بهره‌مندی بیشتر از فضای مجازی فراهم شود.

   طراحی بخش جنبی نیز باعث شده تا فضاهای نمایشگاهی فراتر از گالری خانه هنرمندان برود. در این بخش موزه امام علی، عکسخانه شهر، گالری‌‌های ارسباران و گالری مریم به ترتیب آثار و مراسم نکوداشت ۱۰ تن از پیشگامان عکاسی، عکس‌ها، کتب و دوربین‌های قدیمی، آثار اعضاء انجمن عکاسان استان اراک، گزیده‌ای از آثار دوره‌های پیشین و آثار دانشجویان عکاسی دانشکده خبر را میزبانی خواهند کرد.

   هر چند همایش «۱۰ روز با عکاسان» در بخش نمایشگاهی در پی پشتیبانی از مجموعه عکس‌های «ایده» محور و پروژه‌های عکاسی است، اما امروزه بر همه‌گان ثابت شده است که طراحی، اجراء و برگزاری «۱۰ روز با عکاسان» خود به پروژه‌ای عظیم مبدل شده است.»

   دبیر همایش با قدردانی از همکاری مراکز و مجموعه‌های مشارکتکننده نوشته است: «تحقق این امر میسر نبود، مگر به همراهی و همگامی این عزیزان: خانه هنرمندان و مهربانی‌هایشان، معاونت فرهنگی و هنری و معاونت زیباسازی شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۱۲ و تشکر می‌کنیم از همه آن‌هایی که بودند و همه آن‌هایی که جایشان خالی بود. در انتها سپاسگزار  تمامی عزیزانی هستیم که در طی هفته‌ها و روزهای گذشته با تلاش شبانه‌‌روزیشان در ایده‌‌پردازی، طراحی و اجرای همه بخش‌های همایش، ما را صمیمانه و صبورانه و بدون توقع مانند دوره‌های پیشین یاری کردند. 

   امیدوارم در این دوره که بیش از ده روز تداوم خواهد داشت، مشتاقان عکس و مباحث عکاسی از فضاهای ایجاد شده در این دوره بهره‌مند شوند تا خستگی بر تن‌‌ها و دل‌ها نماند و با صفای دل و یاری خداوند به سوی آینده‌ای روشن گام برداریم.»

   محسن راستانی، عکاس نیز در این مراسم گفت: «یکی از کارآمدی‌های عکس، آگاهی بخشی است و عکاسان تجربه‌های زیستی خود را به اشتراک می‌گذارند. نفوذی که امروز عکس‌ها در زندگی ما دارند دیگر رقبا ندارند و عکس‌ها امروز یک مفهوم هستند که از ناحیه‌ی یک متن خواندنی به زندگی ما وارد شدند و عکاسی به ما امکان مشارکت اجتماعی می‌دهد. بخش مهمی از واقعیت جامعه پنهان و مبهم است و عکاسان می‌خواهند واقعیت را نشان دهند، روح عکاسان روح پرسشگری است و اگر امروز عکاسان تاثیر لازم را ندارند به دلیل این است که سازمان مولف عکاسی نداریم.»

   راستانی افزود: «تولید عکس فقط توسط عکاس انجام نمی‌شود، بلکه در ارتباط با جامعه و فرهنگ عکس تولید می‌شود.خوشحالم که امروز کتاب عکس میشل ستبون منتشر شده است و وقتی این عکس‌ها را می‌بینم، فکر می‌کنم تاریخ از خود رویداد مهمتر است چون با گذشت زمان احساسات فروکش می‌کند و منطقی‌تر به رویدادها نگاه می‌شود و امروز چنانکه از افتخارات خود در جنگ حرف می‌زنیم می‌توانیم از خطاهایمان هم حرف بزنیم.»

   میشل ستبون؛ عکاس فرانسوی در این مراسم با قدردانی از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برای انتشار کتاب «روزهای انقلاب» گفت: «برای من افتخار است که این کتاب بعد از فرآیند طولانی منتشر شد.ایران به ویژه کسانی که در زمان انقلاب اسلامی به من کمک کردند، همیشه برایم ویژه بوده‌اند. این عکسها سال ۱۹۷۹ در فرانسه منتشر شد و حالا در ایران نیز منتشر شده است. »

   ستبون افزود: «این عکس‌ها تاریخ مردم ایران است و برای درک امروز و آینده باید با گذشته آشنا بود. این کتاب دینی به ایران است برای چیزهایی که از ایران گرفتم و خوشحالم که امروز عکاسی در ایران پیشرفت کرده است.»

   در این مراسم که اجرای آن را افشین شاهرودی بر عهده داشت، مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی نیز حضور داشت و فیلمی از روند برگزاری پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» و  روند انتشار کتاب «روزهای انقلاب» میشل ستبون پخش شد. همچنین پس از مراسم افتتاحیه، عکاسان و حاضران از نمایشگاه‌های عکس این همایش در گالری‌های خانه‌ی هنرمندان ایران دیدن کردند.

   گفتنی است پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» تا  روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۹۵ در خانه­ هنرمندان ایران ادامه دارد.