مراسم اختتامیه و اهدای جوایز سومین جشنواره بین‌المللی عکس «خیام»، روز پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه ۹۵ از ساعت ۱۶ با مشارکت موزه هنرهای معاصر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار ‌شد.



   در این مراسم، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن، علی سامعی EFIAP, ESFIAP، نماینده فیاپ در ایران و دبیر جشنواره گزارش روند اجرایی جشنواره را ارایه کرد. همچنین هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی سخنانی را ارایه کردند. پخش فیلم‌های گزارش دومین دوره جشنواره در برج میلاد، نمایشگاه‌های جشنواره در ۱۵ کشور دنیا و مستند داوری جشنواره از دیگر بخش‌های برنامه بود.



   همچنین در این مراسم با حضور سفرا، میهمانان و برندگانی از کشورهای قبرس، برزیل، صربستان، بلغارستان و بنگلادش و اعضای هیأت داوران و اصحاب رسانه از کتاب سومین جشنواره عکس «خیام» رونمایی شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد. 



   اکثر برگزیدگان ایرانی جشنواره در مراسم حضور داشتند و جوایز خود را دریافت کردند. جوایز تعدادی از برندگان خارجی به سفرای آنها تحویل شد و جوایز برندگان خارجی که در مراسم حضور نداشتند به آدرسشان پست شد. همچنین جوایز نقدی شرکت کنندگان ایرانی در مراسم اهدا شد و جوایز نقدی شرکت کنندگان خارجی نیز به حساب آن‌ها واریز گردید. 



   هیأت داوران سومین جشنواره بین المللی عکس «خیام» از بین ۲۲۱۹۴ عکس رسیده از ۲۰۰۰ عکاس از ۷۸ کشور دنیا،  Jianbo YUAN از چین را بعنوان نفر اول بخش آزاد تک رنگ، Oleg GRACHEV از روسیه را به‌عنوان نفر اول بخش محیط زیست و Pedro Luis AJURIAGUERRA SAIZ از اسپانیا را به عنوان نفر اول بخش آیین‌ها، میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کرد و به هرکدام مدال طلای PSA و ۵۰۰ دلار جایزه نقدی اهدا کرد. 



   همچنین Haibo CHI از چین به‌عنوان نفر اول بخش آزاد رنگی، حسین غفوری از ایران به عنوان نفر اول بخش شهر من و امین نظری از ایران به عنوان نفر اول بخش کشاورزی و صنایع غذایی انتخاب شدند و هریک مدال طلای فیاپ و ۵۰۰ دلار جایزه نقدی دریافت کردند.



   جایزه بهترین عکاس جشنواره شامل مدال طلای خیام، نشان آبی فیاپ و نمایشگاه انفرادی (به ارزش ۱۴۰۰ دلار) بخاطر راهیابی ۲۳ عکس و دریافت مدال برنز کمال الملک و تقدیر هیئت داوران به  Giuseppe TOMELLERI, EFIAP/p, MFIAP از ایتالیا اهدا شد. جایزه بهترین عکاس خاورمیانه، شامل مدال طلای خیام، به‌خاطر راهیابی ۱۹ عکس و دریافت مدال نقره خیام، روبان RPS و تقدیر هیئت داوران به  Mamdooh ALSALEH, EFIAP از بحرین اهدا شد.  



   جایزه بهترین شرکت کننده ایرانی شامل مدال طلای خیام و بیست میلیون ریال جایزه نقدی، به مهدی سعادت رسید. نمایشگاه انفرادی بهترین شرکت کننده از ایتالیا در مرکز نمایشگاه های فیاپ در ایران (گالری ایده پارسی) برگزار خواهد شد و تمامی هزینه ها شامل چاپ عکس، پوستر، کارت دعوت، گالری و … به عهده جشنواره است. مدال طلای خیام به عنوان جایزه بهترین کلوپ، به Shangtuf Image & Art Club از چین اهدا شد.



   همچنین در این مراسم چهار هنرمند ایرانی که موفق به دریافت القاب فیاپ شده بودند، نشان و گواهی نامه خود را از نماینده فیاپ در ایران دریافت کردند. سید علی میرعمادی، سیامک جعفری، امیر حسین حیدریان و مهدی نظری موفق به کسب لقب AFIAP یا هنرمند فیاپ شدند. گفتنی است تاکنون ۲۷ هنرمند ایرانی موفق به کسب لقب از فیاپ شده اند.



   گفتنی است به منظور تقدیر شخصیت‌های برجسته عکاسی، فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی، فیاپ، دو گروه القاب زیر را بوجود آورده است:

۱- برای هنرمندان عکاسی که بخاطر عکس‌هایشان شناخته شده اند:

 AFIAP، EFIAP، EFIAP/b، EFIAP/s، EFIAP/g، EFIAP/p و MFIAP



۲- برای هنرمندان عکاسی که به وسیله عکس‌هایشان یا کارهایشان به پیشرفت فیاپ یا پیشرفت عکاسی بصورت عمومی کمک کرده اند: 

ESFIAP و HonEFIAP



   همچنین وحید بابایی AFIAP، موفق به کسب جایزه عکاس سال ۲۰۱۵ فوکوس شد. جایزه عکاس سال فوکوس، جایزه‌ای است که در پایان هر سال میلادی از سوی نمایندگی فیاپ در ایران به هنرمند ایرانی تعلق می‌گیرد که بیشترین پذیرش و جایزه را در جشنواره‌های بین‌المللی آن سال کسب کرده باشد.



   برنده این جایزه در صورتیکه سایر شرایط فیاپ برای داوری جشنواره خیام را داشته باشد، به عضویت هیئت داوران دوره بعد جشنواره بین‌المللی عکس خیام در خواهد آمد. وحید بابایی AFIAP  به عنوان برنده کسب جایزه عکاس سال ۲۰۱۵ فوکوس شد. جایزه عکاس سال فوکوس، جایزه‌ای است که در پایان هر سال میلادی از سوی نمایندگی فیاپ در ایران به هنرمند ایرانی تعلق می‌گیرد که بیشترین پذیرش و جایزه را در جشنواره‌های بین‌المللی آن سال کسب کرده باشد.



   آثار برتر این جشنواره از یکم تا ۱۲ آذرماه ۹۵ در پردیس سینما گالری ملت به نمایش در آمده بود، در ایتالیا، اسپانیا، چین، عمان، یونان، هنگ کنگ، آرژانتین، روسیه، عربستان، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، مقدونیه، ۳۲ شهر ایران و چندین شهر آفریقای جنوبی به نمایش گذاشته خواهد شد. برندگان جشنواره، گواهی شرکت در نمایشگاه گروهی از برگزارکنندگان نمایشگاه جشنواره در هر کشور دریافت می‌کنند.



   شایان ذکر است نتایج کامل، عکس‌های برنده و اسامی عکاسان راه یافته در سایت جشنواره قابل مشاهده است. همچنین علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر از چهارمین جشنواره بین‌المللی عکس «خیام» و ثبت‌نام می‌توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.