همزمان با برگزاری پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان»، نخستین روز از برنامه‌های بخش «نگاه شخصی» با نمایش عکس‌هایی از الناز امینی، جلال شمس آذران و شادی قدیریان روز شنبه ۲۰ آذرماه ۹۵ با استقبال علاقه‌مندان برگزار شد.

   در این بخش، ابتدا الناز امینی مجموعه عکس‌های موبایلی سیاهوسفید خود از بچه‌های کار در کوره‌ی آجرپزی و مجموعه عکس‌های خیابانی خود را نمایش داد و درباره عکاسی با موبایل گفت: «عکاسی با موبایل امکان ارتباط راحت‌تر با مردم را فراهم می‌کند.»

   جلال شمس‌آذران در ادامه مجموعه عکس صدا، مجموعه عکس‌های زلزله‌ی آذربایجان و مجموعه عکس‌هایی از روستاهای آذربایجان را نمایش داد و گفت: « به دلیلی علاقه به ادبیات احساس می‌کنم نشانه‌هایی از آثار نویسندگانی مانند غلامحسین ساعدی و صمد بهرنگی در عکس‌هایم دیده می‌شود و نشانه‌هایی از عزاداران بیل در عکس‌ها می‌بینم.»

   شادی قدیریان نیز در بخش «نگاه شخصی» روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۹۵، دو مجموعه عکس «هیچ هیچ» و «مربع سفید» درباره‌ی جنگ را نمایش داد. همچنین این هنرمند، از تهیه و انتشار کتابی از عکس‌های جنگ ایران و عراق با همکاری یک ناشر خبر داد.

   قدیریان در این برنامه گفت: «من عکاسی صحنه‌سازی شده می‌کنم که در ایران چند سالی است این عکاسی به خوبی پیش می‌رود و با توجه به شرایط کشور عکاسان ترجیح می‌دهند به جای اینکه عکس را بگیرند، عکس را بسازند.»

   قدیریان درباره‌ی مجموعه‌ی «هیچ هیچ» گفت: «همیشه دغدغه جنگ را داشتم و قصد داشتم عکس‌العمل خود را به جنگ نشان دهم. عکس‌هایی که از جنگ دیده‌ایم همیشه مردان را در حال جنگ نشان می‌دهد اما کسانی هم در خانه منتظر بودند. بنابراین با این نگاه عکاسی کردم.

   جنگ در کشور ما حتی بعد از اینکه به ظاهر تمام شد، تاثیرات آن ادامه داشت و در واقع جنگ ادامه دارد. امروز هم وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم و تصاویر جنگ را می‌بینیم در واقع جنگ وسط خانه‌ی ماست و ما نمی‌توانیم به مسایل کشوری مثل سوریه بی¬تفاوت باشیم. این مجموعه در واقع بیان همزیستی خودمان با جنگ است و عنوان «هیچ هیچ» با این نگاه است که جنگ نه برنده‌ای دارد و نه بازنده‌ای.»

   قدیریان درباره‌ی مجموعه‌ی «مربع سفید» گفت: «این مجموعه از دل مجموعه‌ی «هیچ هیچ» بیرون آمد. وقتی برای آن مجموعه سراغ افراد رفتم تا وسایلی را از جنگ بگیرم متوجه شدم پوکه، قمقمه، لوله توپ، فشنگ، ترکش و … را مانند هدیه‌ای مقدس نگهداری می‌کنند و موجب شد که این وسایل را در کادر سفید با یک روبان قرمز عکاسی کنم.»

   در دومین روز از پنجمین همایش «۱۰ روز با عکاسان» نیز کارگاه بررسی سیر تاریخی بیان در عکاسی با حضور رهام شیراز و نشست بررسی چالش‌های صنفی عکاسان تئاتر با حضور ابراهیم حسینی؛ رییس انجمن عکاسان خانه تئاتر و محمد مهدی رحیمیان برگزار شد.

   طراحی صحنه در عکاسی، عنوان نشست دوم روز شنبه ۲۰ آذرماه در همایش «۱۰ روز با عکاسان» بود که در این نشست، کامران شریفی با پرداختن به طراحی صحنه در عکاسی و بویژه عکاسی تئاتر گفت: «نمادها در مناطق گوناگون و ملل مختلف متفاوت است و این تفاوت می‌تواند در مفهوم ارائه پیام نیز تاثیرگذار باشد. استفاده دقیق و با شناخت کافی از رنگ در طراحی صحنه موجب می‌شود پیام اصلی اصالت و صراحت خود را از دست ندهد.»

   نشست ارتباط بین کارفرما و عکاس تبلیغاتی با حضور فرهود حقی، یدالله ولی زاده و مدیران کارخانه های رهاورد پویا و نوین زعفران مشهد برگزار شد که در این نشست عکاسان حاضر از نگاه زیباشناسانه در عکاسی تبلیغاتی گفتند و کارفرمایان بر تاثیر عکس تبلیغاتی برای شناخت مخاطب عام از محصولات و خرید آنها تاکید کردند.