نمایشگاهی از عکس‌های کیارنگ علایی با عنوان «نیمه تراوا» به دعوت گالری دولاووت پاریس، از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۸ در این گالری برپا می‌شود. 

   در این نمایشگاه ۴۰ عکس در ابعاد ۴۵×۳۰ سانتی‌متر تا ۷۰×۱۰۵ سانتی‌متر بر روی کاغذ فاین آرت هانه موله چاپ شده و با قاب چوبی ارائه می‌شوند.

   در مقدمه‌ی این نمایشگاه به قلم «مایکل کنا»؛ عکاس انگلیسی می‌خوانیم: «انسان موجودی تنهاست. تنها بر این جهان چشم می‌گشاید و به تنهایی نیز از آن چشم فرو می‌بندد. انسان در طول زندگی خود با حفظ فردیت، بخشی از جهان پر راز و رمز پیرامونش است و با آن پیوندی جدایی ناپذیر و دیرینه دارد. آنچه در مسیر زندگی بیش از همه چیز دارای اهمیت است تلاش و تکاپوی فرد فرد ماست در جهت حفظ فردیت خود و ایجاد ارتباط، مصالحه و صمیمیت با دیگران. 

   کیارنگ در عکس‌هایش به زیبایی چنین تعلیق و برزخی را میان خو کردن به تنهایی و گرایش به دیگری نمایش می‌دهد. بی‌تردید کیارنگ به خوبی توانسته است با محیط و اجتماع ارتباطی نزدیک برقرار کند که بدون شک اگر چنین نبود وی هرگز قادر به ثبت مشاهداتی صمیمی و پر احساس نبود، زیرا اعتماد متقابل لازمه آشکار چنین کاری در این اندازه و کیفیت است. به عنوان بیننده‌ای که از دور فقط نظاره گر عکس هاست می‌توانیم دنیایی متفاوت از آنچه خود ساخته‌ایم را تجربه کنیم. 

   عکس‌های کیارنگ امکانی است تا بیش از پیش به جایگاه خود در جهان هستی بیندیشیم و خود بر آنچه مشاهده می‌کنیم تاثیر گذاریم و یا در آن دخل و تصرف کنیم. این عکس‌ها تلنگری است که بیننده را به عنوان یک فرد و عضوی از جامعه‌ای بزرگ با این پرسش مواجه می‌کند: آیا توانسته‌ایم در کنار تعاملات و مناسبات اجتماعی به بهترین شکل زندگی خود را بسازیم؟ آثار کیارنگ و پرسش‌های اساسی که این عکس‌ها در باب زندگی مطرح می‌کنند، قابل تامل‌اند.» 

   کیارنگ علایی نیز در بیانیه‌ی این نمایشگاه نوشته است: «نیمه تراوا تلاشی است برای بیان احساس‌ام نسبت به فضا/مکان و روابط آدم‌ها و حال اشیاء در مکان زیستیشان. حالا که بعد از دو سال عکس‌ها را نگاه می‌کنم انگار این گیلان بوده که مثل یک سوم شخص مفرد، مرا با خود به چشم اندازهایی برده است، گاهی از غشایی از مه عبورم داده و جایی به من اجازه پیش روی نداده است. 
گاهی بخشی از من از این لایه ضخیم رازعبور کرده و گاهی بخش بزرگی از من – ناکام – پشت دیوار ادراک فرو مانده است. 

   نیمه تراوا عکس‌هایی هستند پرسه گردانه که مثل تمامی عکس‌های دیگر حقیقتی محدود را از یک کل بزرگ بیان می‌کنند، تا در ‌‌نهایت تکه‌ای از مرا وصل کنند به جان گیلان. و استمرار زمان را – در لحظاتی که من آن‌ها را دوست داشتم- قطع کنند تا تمام چیزهای بازنموده آن ساکن شوند و باقی بمانند؛ این تنها راهی بود که بلد بودم تا گیلان نه از جان من برود و نه فراموش شود» 

   کیوریتور این نمایشگاه «لوقان کنوا» نیز در معرفی این پروژه گفته است: «در ادامه فصل بین المللی عکاسی در دولاووت، این گالری میزبان عکاسی از ایران است، امیدوارم پاریس از او که تصاویری زیبا از سرزمینی دور را به ارمغان آورده، به گرمی استقبال کند. عکس‌های او دنیایی ناشناخته و غریب را به تصویر می‌کشند که در عین حال برایم تداعی گر داستان‌هایی آشنا از سرزمینم است».

   گفتنی است کتاب سه زبانه این نمایشگاه به زبان‌های فارسی، فرانسوی و انگلیسی توسط حوزه هنری گیلان و انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده و در تاریخ ۲۱ دسامبر در این گالری رونمایی می‌شود. 

   بازدید از این نمایشگاه تا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در گالری دولاووت واقع در منطقه ۷۵۰۱۲، پلاک ۴۲ خیابان دولاووت پاریس ادامه دارد.