مراسم گرامیداشت روز «عکس تاریخی ایران» در روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۹۵ در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد. همزمان با این مراسم به‌منظور تاکید بر لزوم نگهداری از این میراث با ارزش نیز، نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی ایران در عصر قاجار در کمیسیون ملی برگزار شد. در این نمایشگاه عکس‌هایی از لوئیجی مونتابونه و آنتونیو جینوزی شامل موضوعاتی نظیر ابنیه، زندگی روزمره و پرتره در سالن اجتماعات ارائه شد. 

   در ابتدای مراسم، دکتر خادمی معاون کمیسیون ملی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان اظهار داشتند مجموعه‌های عکس، معرف تاریخ و فرهنگ هر ملتی هستند و یونسکو همواره از حفظ میراث دیداری شنیداری حمایت کرده زیرا در جهان امروز مجموعه‌های عکس معرف تنوع فرهنگی ملت‌ها هستند. ایشان با توجه به عضویت ایران در شورای اجرایی یونسکو اظهار امیدواری کردند که پیشنهادات مناسبی با یونسکو ارائه شود و تعیین روزی بعنوان روز جهانی عکس‌های تاریخی را در این راستا قابل بررسی دانستند که می‌بایستی کار کار‌شناسی نسبت به ان صورت پذیرد.

   متعاقباً دکتر فرهاد اعتمادی مدیر گروه ارتباطات کمیسیون ملی با معرفی تاریخچه و اهداف برنامه حافظه جهانی اظهار داشتند در چارجوب این برنامه ثبت میراث مستند با ارزش جهانی از سال ۱۹۹۷ شامل تسخه‌های خطی، مجموع‌های فیلم و عکس و میراث دیجیتال اغاز شده که نا‌کنون ۳۴۸ اثر ثبت جهانی شده که در بین ان‌ها می‌توان از اولین کتاب چاپی جهان و یا اولین کتاب چاپ شده در اروپا (انجیل گوتنبرگ) واولین ثبت صوتی صدای انسان در جهان نام برد.

   ایشان سپس به معرفی تعدادی از مجموعه‌های عکس و فیلم ثبت شده از جمله مجموعه ارشیوSaemaul Undong (کره جنوبی-۲۰۱۳) و ارشیو عکس‌ها وفیلم‌های سازمان ملل از پناهندگان فلسطینی (UNRWA-۲۰۰۹) و مجموعه فیلم‌ها و عکس‌های ایتالیا در دوران فاشیزم (ایتالیا-۲۰۱۳) و مجموعه عکس‌های امریکای لاتین در قرن نوزدهم (ونزوئلا-۱۹۹۷) پرداخته و اظهار امیدواری کردند که مجموعه‌های عکس از ایران نیز ثبت جهانی شوند. 

   استاد ملک قاسمی سخنران بعدی بودند که به معرفی ملک قاسم میرزا و نقش او در عکاسی ایران پرداختند که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت. پس از ایشان جناب اقای دکتر سمسار پژوهشگر و عضو کمیتهٔ حافظه ملی جهانی که سالهاست در آلبوم خانهٔ کاخ گلستان به پژوهش مشغول هستند، در ارتباط با اهمیت آلبوم خانهٔ کاخ گلستان در ایران و جهان سخنرانی کردند. ایشان تاکید کردند این مجموعه پس از مجموعه موجود در انگلستان نفیس‌ترین مجموعه عکس در جهان است که قطعا قابلیت ثبت جهانی را دارد. 

   سخنرانی دکتر جعفری، عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مذهب نیز حول محورآخرین یافته‌ها در ارتباط با جینوزی عکاس ایتالیایی قرار داشت. خانم ترابی پژوهشکر تاریخ عکاسی ایران نیز به معرفی آنتونیو جینوزی (ماترا-ایتالیا ۱۸۱۸-۱۸۷۶ تهران) پرداخته و اظهار داشتند او از نظامیانی است که برای آموزش سپاهیان ایران به دربار ناصری آمد و در ماموریتی به مشهد و در خدمت سلطان مراد میرزا حسام السلطنه حاکم مشهد برای امنیت شمال شرق ایران در آمد. در حین این ماموریت که در سال ۱۸۵۸ میلادی = ۱۲۷۵ هجری قمری رخ داد، او عکس‌هایی از مجموعهٔ حرم رضوی و چند شهر بین راه گرفته است. آلبوم ۳۰۴ موجود در کاخ گلستان حاوی ۲۲ عکس از این سفر است. این عکس‌ها قدیمی‌ترین عکس‌های مذهبی جهان شناخته شده‌اند. 

   سپس مژگان طریقی، پژوهشکر تاریخ عکاسی ایران به معرفی مجموع عکس‌های لوئیجی مونتابونه از ایران پرداخته و اظهار داشتند «لوئیجی مونتابونه» هنرمند عکاس، از خاندانی بود که همگی به شغل عکاسی اشتغال داشتند. وی مهم‌ترین عضو این خاندان بود که عکاسی را در شهر تورین ایتالیا جان تازه‌ای بخشید. وی در سال ۷۷-۱۲۷۶ قمری معادل با سال ۱۸۶۰ میلادی استودیوی عکاسی خود را در تورین گشود. پس از رونق گرفتن کارش، شعباتی از عکاسخانهْ خود را پس از سال ۱۸۷۰، در شهرهای میلان، ‌ فلورانس و رم گشود. او در سال ۱۸۶۲ به عنوان عکاس؛ به همراه هیئتی که برای شروع روابط دیپلماتیک میان ایران و ایتالیا به ایران آمد. چندین آلبوم از عکس‌های او از ایران برجای مانده است.

   در پایان این مراسم، دکتر محمد ستاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران ضمن بررسی تایخ عکاسی در ایران به معرفی پژوهش‌های مستشرقین و پایان نامه‌های دکتری در خارج از کشور در باره عکاسی در ایران پرداخته و اظهار داشتند در شرایط کنونی غالب محققان خارجی به یافته‌های پژوهشگران ایرانی رجوع می‌کنند. این مراسم با تقدیر از سخنرانان و افتتاح نمایشگاه عکس پایان یافت.