با توجه به برگزاری چهارمین دوره جشنواره «وقف، چشمه همیشه جاری» و استقبال گسترده مخاطبین اینک معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، پنجمین دوره جشنواره عکس در سال ۱۳۹۵ با موضوعی هم راستا با دوره پیشین با هدف حمایت از هنرمندان مستعد کشور به ویژه عکاسان و گسترش فرهنگ وقف و معرفی و بررسی ثمرات گرانبهای آن در قالب هنر فاخر عکاسی برگزار می‌کند. لذا امید است با کمک هنرمندان، گامی موثر در راستای تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف صورت پذیرد.

موضوع جشنواره :
– وقف و ثمرات آن
   به تصویر کشیدن نتایج مثبت وقف در اماکن موقوفه، درمان بیماران در بیمارستانهای موقوفه ،احیاء و آبادانی امامزادگان و بقاع متبرکه توسط واقفان، نذورات در مناسبات مذهبی، خیرات و کمک به نیازمندان و ایتام، کمک هزینه های درمانی و تحصیلی،کمک و باز سازی مراکز درمانیکمک و یاری به محرومان با رویکردی مثبت و حمایتی.
   همچنین توجه به فضاهایی که به گسترش فرهنگ وقف کمک می‌کنند که اکثرا موقوفه نیز هستند، مانند: مساجد و حوزه های علمیه، حسینیه ها و زیارتگاه ها ، امامزادگان ، بقاء متبرکه. و با توجه به خلاقیت عکاس هر عکسی که به نوعی موضوع وقف را در خود داشته باشد .

مقررات عمومی جشنواره :
– همه عکاسان آماتور و حرفه‌ای ایرانی مجاز به شرکت در جشنواره هستند.
– عکس‌ها می‌تواند با دوربین عکاسی دیجیتال حرفه‌ای و یا با دوربین تلفن همراه گرفته شده باشد.
– هر عکاس مجاز به ارائه ۱۰ عکس در جشنواره است.
– شرکت در جشنواره تنها از طریق بارگزاری آثار در وب سایت جشنواره و پرکردن فرم شرکت در جشنواره امکان پذیر است.
– اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان اقدام به برگزاری نمایشگاه عکسی از عکس‌های منتخب جشنواره و انتشار کتاب جشنواره خواهد کرد.
– جشنواره با رویکرد عکاسی مستند برگزار می‌شود، هرگونه ویرایش که جنبه اسنادی عکس را از بین ببرد و نیز ویرایش‌های اغراق شده، منجر به حذف عکس خواهد شد (بدیهی است که تغییر کنتراست، سیاه و سفید کردن، اصلاح رنگ و کراپ عکس بلامانع است.)
– در صورت لزوم در هر مرحله از جشنواره شرکت‌کننده باید قادر به ارائه نسخه اصلی عکس به دبیرخانه جشنواره باشد.
– دبیرخانه جشنواره مجاز است در صورت کافی نبودن کیفیت عکس ارسالی در سایز اصلی و مشکلات تکنیکی عکس در هر مرحله از جشنواره عکس را حذف کند.
– دبیرخانه جشنواره ارسال کننده عکس را صاحب اثر و تولیدکننده تلقی می‌کند و هرگونه مسئولیت در این مورد بر عهده ارسال کننده خواهد بود.
– شایسته است از ارسال آثاری که در دیگر جشنواره‌ها شرکت داده شده‌اند در این جشنواره خودداری شود.
– پاسخگویی مسائل پیش‌بینی‌نشده بر عهده برگزارکننده جشنواره است.
– شرکت در جشنواره به معنای پذیرش شرایط جشنواره بوده و برگزارکننده مجاز به استــفاده از تمام یا بخشی از عکس‌های پذیرفته شده در جهت امور نمایشگاهی، تـبلیغاتی و انتـشاراتی با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر است.

اندازه عکس‌ها:
– 
اندازه بزرگترین ضلع عکس ۲۰۰۰ پیکسل باشد. (یعنی عرض یا ارتفاع هیچ عکسی از ۲۰۰۰ پیکسل بیشتر نباشد).
– کیفیت عکس‌ها را به‌صورتی انتخاب کنید که حجم هر عکس از ۲ مگا بایت بیشتر نباشد. عکس‌ها باید با فرمت JPEG ذخیره شوند.
– برای چاپ عکس‌های منتخب در نمایشگاه و نیز در صورت چاپ در کتاب، پس از پذیرش اثر با شرکت‌کننده تماس گرفته خواهد شد تا عکس را باکیفیت اصلی خروجی دوربین ارسال کند.

هیأت داوران :
اسامی داوران متعاقباً در سایت جشنواره اعلام خواهد شد.

تقویم جشنواره :
– آخرین مهلت دریافت آثار: ۲۰ فروردین‌ماه ۹۶ (مهلت ارسال آثار تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۶ تمدید شد​)
‌- اعلام نتایج، برگزاری اختتامیه و نمایشگاه: خردادماه ۱۳۹۶

جوایز:
– تندیس زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان
– تندیس زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان
– تندیس زرین جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان

برای هر عکس راه یافته به نمایشگاه (بجز آثار دریافت کننده جوایز)، مبلغ یکصد هزار تومان حق تالیف پرداخت خواهد شد. همچنین از چند عکاس شایسته نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

راه‌های ارتباطی و تماس:
– دبیرخانه اجرایی جشنواره: همدان ، میدان بعثت ، ابتدای کوچه مشکی ، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان ، معاونت فرهنگی و اجتماعی.
تلفن: ۰۸۱۳۸۲۱۳۲۲۶ (ساعت تماس از ۹ تا ۱۲)
– دبیرخانه مرکزی: تهران، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، سازمان اوقاف و امور خیریه، ساختمان مهر، طبقه چهارم، معاونت فرهنگی و اجتماعی، اداره ترویج فرهنگ وقف.
تلفن: ۰۲۱۶۴۸۷۲۶۰۸
تلگرام جشنواره