فیلم‌های دیده نشده «سهراب شهید ثالث» که در آلمان ساخته شده است، از روز دوشنبه ۲ تا ۱۱ اسفند ماه ۹۵ در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

   در نشست خبری «نوستالژی در جایی دیگر؛ مروری بر فیلم‌های آلمانی سهراب شهید ثالث» که با حضور رضا حائری؛ کیوریتور برنامه، یوستوس کمپر؛ رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران برگزار شده بود،  امیرحسین سیادت؛ مسئول سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران درباره آثار سهراب شهید ثالث گفت:

   «سینما تک فضای ویژه ایی است که فیلم‌هایی را برای افرادی که سینما را ویژه دنبال می‌کنند نمایش می‌دهد و به فیلم‌هایی می‌پردازد که ارزش تاریخی دو چندانی دارد و چندان در دسترس نیستند. 

   سهراب شهید ثالث از کلیدی‌ترین چهره‌های سینمای ایران است و در سینمای آن دوران ضد جریان‌ترین فیلم‌سازان محسوب می‌شود که خلاف مسیر شنا می‌کرد. شهید ثالث ۲ فیلم در ایران ساخت که با آنها شناخته شده است اما ۱۳ فیلم بلند دیگر هم دارد که در آلمان ساخته شده است و ما از این فیلم‌ها اطلاعات و تصویر مخدوشی داشتیم.»

   سیادت افزود: «برای بازشناخت سهراب شهید ثالث پیگیری‌هایی به منظور دستیابی به فیلم‌های این کارگردان در آلمان انجام شد و بخش فرهنگی سفارت آلمان بسیار همکاری کرد. بنابراین ۹ فیلم از شهید ثالث باکیفیت و ترجمه زیرنویس مناسب به ایران آمد و در این برنامه نمایش داده می‌شود. امیدواریم نمایش فیلم‌های سهراب شهید ثالث در موزه هنرهای معاصر تهران مقدمه‌ای برای شناخت این فیلم‌ساز مهجور باشد.»

   وی همچنین درباره حق قانونی نمایش آثار سهراب شهید ثالث گفت: «حق قانونی نمایش فیلم‌ها توسط بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران هماهنگ شد و اجازه دو سانس نمایش برای هر فیلم وجود دارد که با توجه به ظرفیت محدود سینما تک، تعداد زیادی نمی‌توانند فیلم‌ها را ببینند. بنابراین ضرورت دارد که مسوولان نمایش عمومی در سینماها یا گروه‌هایی مانند هنر و تجربه برای نمایش عمومی این آثار برنامه‌ریزی کنند.»

   یوستوس کمپر؛ رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران در این نشست گفت: «سهراب شهید ثالث قسمتی از تاریخ هنری دو کشور ایران و آلمان است، زمانی که در ایران بود فیلم‌های ایرانی و به زبان فارسی و وقتی که در آلمان بود آثارش را به زبان و فرهنگ آلمانی ساخت. مایه خوشحالی است که رنسانسی در شناخت شهید ثالث با نمایش آثار او اتفاق می‌افتد و سال گذشته نیز در برلین آلمان آثار این کارگردان بازنگری شد، تلاش شد و حق قانونی نمایش فیلم‌ها در این برنامه گرفته شد.»

   رضا حائری؛ کیوریتور برنامه مروری بر فیلم‌های آلمانی سهراب شهید ثالث نیز در ادامه گفت: «به‌عنوان مستندساز قصد ساخت فیلمی درباره سهراب شهید ثالث را داشتم اما وقتی در آلمان فیلم‌ها و آثارش را جست‌وجو کردم متوجه شدم کمتر رد و نشانی‌ای از شهید ثالث در ادبیات سینمایی آلمان وجود دارد بنابراین از ساخت فیلم منصرف شدم و سعی کردم فرصتی برای نمایش فیلم‌ها و شناخت این کارگردان ایجاد شود. فیلم‌های شهید ثالث در آلمان که در باره تاریخ و جامعه آلمان است. اما آثارش در آلمان مهجور مانده بود و در آرشیو زنده این کشور نبود که نمایش داده شود.»

   حائری افزود: «بخش سفارت فرهنگی آلمان به‌طور جدی همکاری کرد اما دریافت فیلم‌هایی از مراکز گوناگون در آلمان دشواری داشت. از بین ۱۳ فیلم ۹ فیلم نمایش داده می‌شود. سه فیلم از آثار آلمانی شهید ثالث به دلیل اینکه حق قانونی آثارش هنوز دریافت نشده و یکی از آثار نیز امکان نمایش در کشور ما را ندارد، در این برنامه حضور ندارد.»

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در سالن سینما تک به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.‌