بعد از برگزاری نمایشگاه عکس‌های کیارنگ علایی با عنوان «نیمه تراوا» در فنلاند و پاریس، این نمایشگاه روز جمعه ۶ اسفندماه ۹۵ به دعوت خانه فرهنگ گیلان با حضور عکاس در رشت گشایش می‌یابد.

   در این مراسم علاوه بر افتتاح نمایشگاه عکس، از کتاب این پروژه که توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده، رونمایی و این کتاب برای نخستین بار در ایران عرضه می‌شود.

   کتاب عکس «نیمه تراوا» به صورت سه زبانه -فارسی، فرانسوی و انگلیسی-در ۹۶ صفحه روی کاغذ گلاسه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به طراحی گرافیک سعید مزینانی و مقدمه‌ای به قلم «مایکل کنا»؛ عکاس معاصر انگلیسی منتشر شده است.

   حوزه هنری گیلان به عنوان حامی انتشار این کتاب در یادداشتی نوشته است: «سرسبزی گیلان در همراهی با رنگ‌های متنوع دیگر، باعث می‌شود هر بیننده‌ای، ترجیحاً درنگ در رنگ‌های این سرزمین را در اولویت  قرار دهد، اما کیارنگ علایی از این همه رنگ، چشم می‌پوشد و سوژه‌هایش را سیاه و سفید در مقابل ما به تماشا می‌گذارد تا لایه معنایی دیگری را بر متن عکس‌هایش بیفزاید.

   سوژه‌های او، همه واقعی‌اند، ساده‌اند، چهره‌ای آشنا دارند. اما تعامل یا تقابل تاریک-روشنی در متن عکس‌ها، ذهن بیننده را به سوی چندمعنایی می‌برد و عکس‌ها را به متنی قابل تأویل بدل می‌کند.

   جایی که انسان، حیوان و اشیاء، در سرنوشتی ناگزیر، گاه در سیاهی، گاه در سپیدی و گاه در فضایی مه‌آلود، در هر حال، حقیقت زیستن را فراموش نمی‌کنند. و همه این‌ها، سوای گزارشی است که عکس‌ها، از طبیعت و زندگی در بخش‌هایی از گیلان به ما می‌دهد.»

   بازدید از این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۹۵ از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ در خانه فرهنگ گیلان به‌نشانی رشت، انتهای ساغریسازان، روبروی کوچه بلورچیان، بن بست سمیعی ادامه دارد.