سومین نشست از سلسله نشست‌های شهر و انسان شهری با تمرکز بر رابطه شهر و انقلاب، روز یکشنبه ۸ اسفندماه ۹۵ با حمایت رای بن مستند، دفتر معماری استودیو ۱۲ و جامعه نیومدیا در پروژه‌های نیومدیا برگزار می‌شود.

   در این نشست، مستندهای «۱۴ آبان، روز آتش» و «گفتگو با انقلاب» ساخته روبرت صافاریان نمایش داده شده و حاضرین همراه با این مستندساز به گفت و شنود پیرامون این دو فیلم می‌پردازند.

   ۱۴ آبان ۱۳۵۷ روزی است که بیشترین آتش‌سوزی‌ها در تهران روی داد. از همان ابتدا این پرسش مطرح شد که این آتش‌سوزی‌ها کار کیست؟ آیا تظاهرکنندگان این ساختمان‌ها را آتش می‌زنند یا عوامل ساواک برای بدنام کردن انقلابیون این کار را می‌کنند؟ فیلم با جست‌وجو در مدارک و فیلم‌های آن دوره در پی این است که جوابی به این پرسش بدهد. در این میان اما پرسش دیگری (و شاید پرسش مهم‌تری) هم مطرح می‌شود که تصاویری که از آن روز موجودند تا چه اندازه به کار یافتن پاسخ چنین پرسشی می‌آیند؟ یا به عبارت دیگر آیا تصویر فوتوگرافیک سندیتی دارد؟

   فیلم «گفتگو با انقلاب» ساخته‌ی روبرت صافارین نیز که قرار بود نام آن گفت‌وگو با تصویرهای انقلاب باشد، در پایان معلوم شد که گفت‌وگو با تصویرهای بازمانده از روزهای تظاهرات خیابانی منتهی به پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ لاجرم گفت‌وگو با خود انقلاب و پرسش از چگونگی بازنمایی آن در فیلم‌ها و عکس‌ها هم هست. این گفت‌وگو به فاصله زمانی بیش از سی سال هم بازاندیشی انقلاب است و هم سرک کشیدن به خاطرات بعضاً خصوصی فیلمساز که آن روزها در خیابان‌های تهران شاهد رویدادها پرتب‌وتاب انقلاب بوده است.

   علاقه‌مندان برای حضور در این نشست و رزرو صندلی که روز یکشنبه ۸ اسفندماه ۹۵، ساعت ۱۸ در پروژه‌های نیومدیا به‌نشانی تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، اعرابی ۳، پلاک ۳ برگزار می‌شود، می‌توانند به صورت مستقیم با شماره تماس ۰۹۰۳۲۰۲۱۹۳۱ (مسعود مشایخی) در ارتباط باشند. گفتنی است هزینه ورودی این نشست مبلغ ۱۰ هزار تومان است.