کتاب «مقالات و موضوعات عکاسی» با گردآوری عباس رحیمی، فرشته دیانت و حمیده حقیقی توسط نشر پرگار به چاپ رسید.

   کتاب‌شناسی حاضر، دربرگیرنده‌ی اطلاعات کتاب‌شناسی تمام مقالات و موضوعات عکاسی است که در گستره‌ی زمانی سال‌ ۱۳۱۲ تا ۱۳۹۳ خورشیدی، به زبان فارسی در مجلات هنری ایران منتشر شده‌ و به‌عنوان مرجعی مهم برای پژوهشگران، مدرسان و دانشجویان عکاسی و سایر گرایش‌های هنری، اطلاعات مقدماتی لازم برای شناسایی منابع پژوهشی و پی‌گیری سیر تحول نظری و عملی عکاسی ایران را ارائه می‌دهد.

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۶۸۸ صفحه و با قمیت ۵۲ هزار تومان به چاپ رسیده است، هم اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   دکتر محمد ستاری درباره‌ی تنظیم و نگارش این کتاب‌شناسی نوشته‌است: «نبود کتاب‌شناسی‌ها و فرهست مقالات عکاسی و افزایش هر روزه‌ی حجم مدارک مربوط به آن یعنی «کتاب‌ها، مقالات و رساله‌هایی با موضوعات مختلف عکاسی»؛ پژوهشگر امروزی را از بهره‌وری منظم و سازمان یافته از انبوه مدارک و منابع مربوط به آن محروم ساخته است.

   طی ۲۷ سال اخیر، برخی کوشش‌های مفید به‌منظور رفع نقیصه‌ی مزبور انجام شده است. این تلاش‌ها هرچند حق مطلب را ادا نکرده‌اند، اما اساس تنظیم کتابشناسی عکاسی یا فهرست مقالات عکاسی در ایران را پایه‌ریزی کرده‌اند. گردآورنده‌ی این مجموعه با ملاحظه‌ای جامع نگر، از ابتدای سال ۱۳۱۲ هجری شمسی تا پایان سال ۱۳۹۲، اطلاعات کتاب‌شناسی ۶۹۱۱ مقاله، مطلب یا موضوع منتشر شده در باب عکاسی را بررسی و فهرست کرده است.»

   همچنین در یادداشتی در ابتدای این کتاب به قلم اسماعیل عباسی آمده‌است: «کتاب‌شناسی همچون بیشتر کتاب‌های مرجع برای خوانده شدن نیست اما بی‌تردید جزء نخستین کتاب‌هایی است که پژوهشگر باید بدان مراجعه کند؛ زیرا از این طریق پژوهشگر به کارش سرعت می‌بخشد و داشته‌ها و نداشته‌هایش را می‌سنجد و از تکرار و طی راه‌های رفته، خودداری می‌کند.

   با وجود اینترنت شاید به نظر برسد نویسندگان و پژوهشگران بی‌نیاز از کتاب‌شناسی چاپی هستند، در حالیکه چنین نیست؛ بویژه در مورد موضوع عکاسی و به زبان فارسی.

   پیش از این، در زمینه‌ی کتاب شناسی کتاب‌ها و مقاله‌های عکاسی در ایران، کاری به این گستردگی انجام نگرفته است. کتاب حاضر، نظام‌مند مقاله‌های عکاسی منتشر شده در نشریات هنری کشورمان را فهرست کرده و اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار پژوهشگران، اهالی عکاسی، دانشجویان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.»

   گفتنی است تدوین این کتاب‌شناسی از میانه‌ی سال ۱۳۸۸ آغاز شد و تا مهرماه ۱۳۹۵ به طول انجامید. این مجموعه، بازتابی است از آنچه جامعه‌ی ما در طی سالیان گذشته درباره هنر عکاسی اندیشیده، ساخته و بیان کرده است؛ تصویری واقع‌بینانه از مشخصات مطالبی که در مجلات هنری ما انتشار یافته و فهرست آنها به‌صورت کتاب‌شناسی حاضر گردآوری و تدوین شده‌است.