کتاب اشعار مهدی مقیم‌نژاد با عنوان «باران شغال» شامل ۵۷ قطعه شعر کوتاه و بلند توسط انتشارات حرفه هنرمند به چاپ رسید.



این کتاب بعد از انتشار کتاب «جایی که غروب درنگ می‌کند»، دومین تجربه مهدی مقیم‌نژاد؛ استادیار دانشگاه هنر تهران، عکاس و پژوهشگر است که در ۱۲۸ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲ هزار تومان به چاپ رسیده‌است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند. 



«جایی که غروب درنگ می‌کند»؛ نخستین کتاب مهدی مقیم‌نژاد در زمینه شعر بود که به گزینش و ترجمه شعر معاصر آمریکا اختصاص داشت و در سال ۱۳۸۵ توسط نشر ثالث به چاپ رسید.



در بخشی از مقدمه‌ی کتاب «شغالِ باران» می‌خوانیم: «باران شغال یا شالْ وارِشْ در لفظ مازندرانى در اصل به وضعیتى جوّى گفته می‌شود که در آن باران و آفتاب توأمان رخ  می‌دهد. به باور مردمان قدیم شغال‌ها از این شرایط بسیار خشنود خواهند شد. یا به عبارتى عروسى شغال‌هاست. همچنین، می‌تواند دلالتى باشد بر موقعیت‌هاى برزخى، متناقض، فریبنده و ناپایدار. بر زیستن در حالتى نه این و نه آنى. یا تسلط نیروى شر بر طبیعت.»



کتاب‌های «نشانه شناسی عکاسی»، «عکاسی و نظریه»، «هنر در عصر دیجیتال» و همچنین مقالات متعددی درباره هنر و عکاسی نیز پیش‌تر توسط این هنرمند به تالیف و چاپ رسیده است.