نمایشگاه نقاشی‌های افشین باقری از روز جمعه ۱۸ فروردین‌ماه ۹۶، ساعت ۱۶ در گالری سیحون گشایش می‌یابد.

   مریم طاهری‌راد در بیانیه‌ی این نمایشگاه می‌نویسد: «مشیانه؛ نام نخستین زن در فرهنگ ایران باستان برابر با حوا در اسطوره‌های سامی است.

   تندیس و سنگ‌نگاره و نقش برجسته‌های زنان بازمانده از تمدن‌های عتیق با تقدس زن در اساطیر جهان و در نقش خدای بانوان زندگی و باروری پیوند دارند. انسان عصر سنگ، میان توانمندی بارداری زن و باروری زمین پیوندی استوار می‌دید و چنین بود که خدای بانوان در اساطیر سرزمین‌های مختلف به ویژه در آغاز عصر نوسنگی پدیدار و نیایش ایزد بانوی باروری شکل گرفت. به احتمال زیاد زن‌سالاری دست‌کم از آغاز عصر نوسنگی هسته اجتماعی اقتصادی مردم ایران را شکل می‌داد.

   با گذشت سده‌ها و هزاره‌ها و تطور امور اجتماعی بسیار، جامعه و اعتقادات از نیمه دوم هزاره دوم پیش از مسیح دچار یک رشته تغییر گشت و با رواج قدرت قبایل مرد سالار آریایی و نیز سامی، شرایط تبدیل جوامع زن سالار به جوامع مرد سالار فراهم  گشت.

   اسطوره مشیانه در دورانی شکل می‌گیرد که زن‌سالاری جای خود را به مردسالاری داده است دورانی که اقتدار سیاسی اجتماعی با مردان است و جامعه پدرسالار  شکل گرفته است و حق مالکیت قضاوت و پیشوایی در اختیار مردان است.

   مجموعه پیشرو در ادامه کنکاش‌های نقاش در بیان اساطیر ایرانی است که این بار، با تمرکز بر جایگاه زن در اسطوره‌ها صورت گرفته است که نگاهی دقیق‌تر به آثار، دریافتی نزدیک به وضعیت زن در جامعه معاصر را در پی خواهد داشت.

   این مجموعه جهان انسانی را با عناصری پررمز و راز تصویر کرده است که در آن گویی قدرت، زنان را ترک کرده است، قدرتی که در اثر تغییرات شرایط محیط در زندگی بشر از آنها سلب شده یا در حال گریختن است و آنان با نگرانی به این سرنوشت تنهایی خیره شده‌اند.»

   علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا روز چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ماه ۹۶ از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به گالری سیحون به‌نشانی تهران، خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره ۱۱ مراجعه کنند. گالری روزهای دوشنبه و جمعه (به‌غیراز افتتاحیه‌ها) تعطیل است.