نمایشگاه عکس‌های ایزابل اشراقی با عنوان «ریشه‌های من» از روز جمعه اول اردیبهشت‌ماه ۹۶ در گالری راه‌ابریشم (شعبه پارک لاله) گشایش می‌یابد.

   ایزابل اشراقی در بیانیه‌ی این نمایشگاه می‌نویسد: «هویت ایرانی به کمک عکس‌هایم ظاهر شد. من از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در اصفهان به دنیا آمدم. این هویت ایرانی همیشه درکارت‌های شناسایی من وجود داشته است.

   من به علت اینکه در کودکی از ایران رفتم، هیچ خاطره‌ای نداشتم، اما زمانی که  تصمیم گرفتم سراغ کشوری که متعلق به من است بروم، احساس ایرانی بودن به من دست داد. درسال ۱۳۷۴ گذرنامه‌ی قدیمی از مادرم را برداشتم که عکس کودکی من به صفحه‌ی چهارم آن الصاق شده بود و روی آن نوشته بود «ناشناس». پاسپورتم را به سفارت جمهوری ایران در پاریس بردم و امیدوار بودم که به من ویزا بدهند. کارمند سفارت گفت:« چون شما ایرانی هستید، نیاز به ویزا ندارید.»

   نخستین گذرنامه‌ی ایرانی من با عکس بزرگسالی‌ام به مرور زمان، پر شد از مهرهای ورود و خروج: تهران، فرودگاه مهرآباد. تهران، فرودگاه امام خمینی. اصفهان ، فرودگاه شهید بهشتی. بعد از سفر سی‌ویکم دیگر سفرهایم را نمی‌شمردم و تمام سفرهایم با هدف عکاسی انجام می‌شد. در هر سفر بیشتر از سفر قبلی احساس ایرانی بودن می‌کردم.

   از ابتدای ورود به سرزمینی که در آن ریشه‌ داشتم، زن‌های اصفهان الگوی من بودند. می‌خواستم بدانم اگر در ایران بزرگ شده بودم به کدام زن شباهت داشتم. با دیدن زندگی روزمره‌ی آن‌ها متوجه شدم که زن بودن، مادر بودن، زن خانه‌دار، زن شاغل و زن شهروند بودن چه معنایی دارد.

   این لحظاتی را که در عکس‌هایم به اشتراک گذاشته‌ام، گوشه‌هایی از زندگی است که از خاطرات تصویری حافظه‌ام پاک شده بود و طی این سال‌ها  دوباره بازسازی کرده‌ام.

   اکنون پس از گذشت بیست سال می‌توانم بگویم که هویت ایرانی و همچنین هویت اصفهانی خودم را پیدا کرده‌ام. هویت فرانسوی‌ام را از یاد نمی‌برم، چون همیشه بوده و هست و نیازی نیست که به جست‌و‌جوی آن برآیم . این نیمه‌ی فرانسوی‌ام همیشه بی‌وقفه به نیمه‌ی ایرانی‌ام می‌نگرد و برعکس.»

   ایزابل اشراقی، متولد ۱۳۴۳ در اصفهان از مادری فرانسوی و پدری ایرانی است. در سال ۱۳۷۵ او به زادگاهش که در سه سالگی ترک کرده بود بازمی‌گردد. از زمان نخستین بازگشت از زندگی روزانه‌ی زنان اصفهان عکاسی می‌کرد، با هدف به نمایش گذاشتنِ آنچه که خودش می‌توانست باشد.

   ایزابل اشراقی سفرهای زیادی به ایران انجام داد. این رویکرد پیشرفت‌گرا همواره از راه لنزِ دوربین عکاسی‌اش، به او اجازه می‌دهد تا با دیگران اخت بگیرد و با جامعه سازگار شود. او گرایش دارد کارش را با حساسیتی که خاصِ خودش است دنبال کند. وی در طول بیش از ۲۰ سال، گزارش‌های پرشماری را برای مطبوعات فرانسوی و بین‌المللی انجام داده و در نمایشگاه‌های بسیاری، از جمله فرانسه، آلمان، هلند، ایتالیا، مراکش، بنگلادش و… شرکت داشته است.

   اشراقی برنده‌ی جایزه‌ی «کداک» نقد عکاسی در سال ۱۳۷۷، برنده‌ی برنامه‌ی پژوهش و آفرینش « Villa Médicis Hors les Murs » در سال ۱۳۷۹ و همچنین برنده‌ی برنامه‌ی FIACRE در سال ۱۳۸۱ شده و از سال ۱۳۸۰ تا کنون، کارهای عکاسی او در آژانس Vu در پاریس نشر می‌یابد.

گشایش: جمعه اول اردیبهشت – ساعت ۱۶ تا ۲۰
بازدید از این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.
گالری روزهای شنبه تعطیل است.
گالری راه ابریشم (شعبه پارک لاله): تهران، بلوار کشاورز، بین وصال و قدس، پلاک ۲۱۰، طبقه چهارم