کتاب آموزشی «عکاسی مقدماتی» نوشته‌ی اسماعیل عباسی از سوی انتشارات کتاب پرگار منتشر شد.

شاخه‌ها و کاردبردهای عکاسی، دوربین عکاسی، عدسی، نورسنجی و نوردهی، رنگ در عکس، فلاش و ترکیب‌بندی و … از جمله مباحثی است که در این کتاب به صورت کامل و با جزئیات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. همچنین بیان ساده و به دور از پیچیدگی‌های فنی یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند  این کتاب را که در ۱۴۴ صفحه مصور بر روی کاغذ گلاسه و با تیراژ ۱۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است، هم اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

اسماعیل عباسی، در معرفی این کتاب می‌نویسد: «با تغییر فرایند عکاسی از فیلم به دیجیتال، دوربین‌هایی تولید شد که نسبت به دوره‌یِ عکاسیِ فیلمی، از امکانات و تسهیلات بیشتر برخوردار بود. هرچند بسیاری از این امکانات کار عکاس را آسان کرد اما در مواردی نه تنها گرهی از کار او نگشود بلکه به دلیل پیچیده‌تر شدن کار، غالباً موجب سردرگمی کاربر نیز شد.

برخی از این امکانات، با هدف پیشی گرفتن در بازار رقابت جهانی به دوربین‌ها تحمیل شد. همین گستردگی وو پیچیدگی تنظیم‌ها گاه عکاس را درگیر کرده و کار او را کُند می‌کند. دفترچه‌ی راهنمای دوربین‌ها هم، که هر خریداری باید آن را با دقت بخواند، به هر دلیلی مطالعه نمی‌شود. کتاب حاضر به خواننده کمک می‌کند تا با شناخت ابزارِ کارِ خود، نقش هر یک از آنها را در تولید عکس یاد بگیرد.

کتاب عکاسی مقدماتی کاربُردی و آموزشی است، از این رو کوشیده‌ام از زیاده‌گویی پرهیز شود و لحن و بیانی ساده داشته باشد. برای روشن‌تر شدن موضوع نیز تا حد ممکن، از عکس استفاده کرده‌ام. این عکس‌ها یا از منابع گوناگون گِردآوری شده‌اند یا خود آنها را ساخته‌ام.»