کتاب دو جلدی «فتوژورنالیسم» نوشته‌ی کنت کوبر و ترجمه‌‌ی اسماعیل عباسی از سوی انتشارات کتاب پرگار تجدید چاپ شد.

   مجموعه دو جلدی فتوژورنالیسم کتابی آموزشی است و به پرسش‌های بنیادی عکاسان پاسخ می‌دهد. این دو کتاب بر اساس مصاحبه با عکاسان سرشناس جهان و تجربه‌های عملی آنان شکل گرفته است. از این رو برای دبیران عکس، روزنامه نگاران،عکاسان خبری و مستند، دانشجویان رشته‌های عکاسی و روزنامه نگاری، کتابی کاردبردی و سودمند است.

   علاوه بر مطالب کتاب اصلی، چهار فصل از این کتاب توسط «اسماعیل عباسی» تالیف و به کتاب افزوده شده است، این فصل‌ها عبارتند از: ترکیب‌بندی، عکاسان جهان، ورلدپرس فتو و جایزه پولیتزر. از آنجاییکه امروزه عکاسی به سمت تهیه مالتی مدیا و تصویربرداری ویدئویی گرایش پیدا کرده و فصل ۱۶ و ۱۷ جلد دوم به این دو موضوع مهم پرداخته است.

   همچنین گزارش‌ها و داستان تصویری برگزیدهه جایزه پولیتزر نیز ترجمه و همراه با عکس‌ها در لابه‌لای فصل‌ها گنجانده شده است. این کتاب تقریبا دارای بیش از یک هزار عکس است.

   اسماعیل عباسی در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: «بیشتر کتاب‌هایی که در این زمینه در دنیا منتشر شده است، به مباحث فنی و عمومی عکاسی پرداخته‌اند، مثل دوربین و عدسی چیست، طرز کار دیافراگم و شاتر و از این نوع حرف‌ها و نهایتاً یکی دو فصل هم در آخر به عکاسی مطبوعاتی اختصاص داده‌اند.

   کتاب کُوبر بزرگ‌ترین امتیازش این است که بر اساس مصاحبه با ده‌ها عکاس سرشناس جهان تألیف شده است. این یعنی توجه به تجربه عملی عکاسان. کتاب البته شکل مصاحبه ندارد اما اطلاعات ارائه شده تماماً و اساساً بر مبنای تجربه‌های فتوژورنالیست‌های دنیاست.

   نویسنده هیچ الگویی را توصیه نمی‌کند. مثلاً در اشاره به عکاسی از مردم کوچه و بازار هم شیوه عکاسی هانری کارتیه‌برسون را مطرح می‌کند و هم ارنست هاس را. این که کارتیه‌برسون بدون اجازه گرفتن یا گفت‌وگو با افراد، بی‌هوا از آنان عکس می‌گرفته و هاس پیشاپیش با فرد صحبت می‌کرده و پس از کسب اجازه از او عکاسی می‌کرده.

   کُوبر امتیازات و کاستی‌های هر دو شیوه را هم بیان می‌کند و پیروی از این الگوها را می‌گذارد به عهده عکاس که ببیند روحیه‌اش با چه شیوه‌ای سازگارتر است.»

   کنت کوبر از اساتید و مدیران فتوژورنالیسم در دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو، در کالیفرنیا و همچنین مشاور روزنامه گلدن کیت اکسپرس است. عکس‌های او در نیوزویک، تایم، بیزینس‌ویک، سان‌فرانسیسکو اگزمینر و نشریات دیگر چاپ شده است. سوابق درخشانی هم در عکاسی بی‌هوا، ویرایش عکس، مستندسازی ویدئویی و مالتی‌مدیا دارد. جایگاه او را در فتوژورنالیسم می‌توان از اظهارنظرهایی که عکاسان سرشناس درباره او ارائه کرده‌اند، دریافت.

   شما می‌توانید هم‌اکنون این کتاب را که در ۷۸۴ صفحه رنگی و با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه به چاپ رسیده است، هم‌اکنون با تخفیف ویژه از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرید.