اگر از سر ذوق، علاقه، با هدف درآمدزایی یا هر قصد دیگری به هنر عکاسی گرایش دارید و تصمیم گرفته‌اید تا برای انجام یک فعالیت حرفه‌ای و تخصصی، آتلیه‌ای افتتاح کنید، لازم است با نکاتی آشنا شوید.

   بعد از انجام تحقیقات کافی در زمینه سختی و مسوولیت‌های این رشته، باید ابتدا در این راستا تا حدی مطالعه داشته باشید و حتی از پیشکسوتان و افراد خاک‌خورده در این حوزه نیز کمک بگیرید. بدون شک اگر چه هدفتان روشن است اما گرفتن مجوز راه‌اندازی آتلیه عکاسی و فیلم‌برداری مراحلی دارد که بدون شناخت آن، نه تنها سر درگم می‌شوید بلکه ممکن است به دلیل آشنا نبودن، از ادامه راه منصرف شده و یا زمان را از دست بدهید. پس برای به دست آوردن آگاهی بیشتر در این زمینه، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
 


 

   حتماً می‌دانید که تمام مشاغل، تحت نظارت مستقیم اتحادیه و صنف خود مشغول به کار هستند و نمی‌توانند به صورت مجزا اقدام به فعایت کنند، پس قبل از هر چیز باید مثل تمام مشاغل دیگر، آشنایی مختصری با صنف مربوط به شغلتان یعنی «اتحادیه عکاسان و فیلم‌برداران تهران» که در خیابان آزادی مابین خیابان قریب و اسکندری شمالی واقع شده داشته باشید.

   حالا بدانید که نیازمند دریافت یک مجوز رسمی و قانونی هستید تا به کار خود جنبه رسمیت بدهید و از دردسرهای بعدی نداشتن مجوز نیز ایمن شوید. دقتتان را از همین ابتدای راه زیاد کنید چرا که  دریافت این مجوز رسمی، نیازمند صبر، دقت و آگاهی است. پس تمام جوانب را مدنظر قرار دهید.
 


 

   آموزش در این حوزه نیز حرف اول را می‌زند البته چندان نگران نباشید. اگر در زمینه عکاسی مدرک معتبری دارید، مثلاً کارشناس عکاسی هستید یا مدرک فنی و حرفه‌ای دارید، یک پله بالاتر هستید و دیگر نیازی به شرکت در کلاس‌های مرتبط نیست؛ در غیر این‌صورت اگر حتی آموزشی هم در این ارتباط ندیده‌اید و مدرکی ندارید، می‌توانید بعد از گذراندن دوره آموزشی و با سپری کردن دیگر مراحل قانونی دریافت مجوز در این زمینه فعالیت خود را شروع کنید.

   این کار را به سادگی می‌توانید با حضور در کلاس‌های آموزشگاه عکاسی حرفه‌ای انجام دهید و عملا با یک تیر سه نشان بزنید! هم عکاسی را علمی، حرفه‌ای و کاربردی بیاموزید و هم مدرک معتبر و رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد هم مدرک بین المللی سازمان فنی و حرفه‌ای را دریافت کنید. شک نکنید در کنار این مدارک‌ در عکاسی چنان خبره‌اید که به سادگی آزمون اتحادیه را پشت‌سر می‌گذارید و با موفقیت نمره‌ قبولی آزمون اتحادیه را کسب می‌کنید.

   در نهایت بعد ازقبولی در آزمون عملی و شفاهی صنف و بعد از مشخص شدن تکلیف مهارت، بیشترین انرژی‌تان را به انتخاب مکان و فضای راه‌اندازی آتلیه در تهران صرف کنید. در واقع این مرحله از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است؛ استودیوی عکاسی مورد نظر باید طبق ضوابط اتحادیه، به متراژ ۳۰ مترمربع فضای تجاری یا اداری با قابلیت تبدیل به آتلیه عکاسی باشد که بعد از ارزیابی توسط نماینده و کارشناسان اتحادیه، صلاحیت آن بررسی می‌شود. فضای لازم برای کار فیلم‌برداری و فروشگاه نیز ۱۲ مترمربع است که در این ارتباط نیز نظارت و بازرسی‌های لازم توسط اتحادیه صورت می‌گیرد.
 


 

   توجه کنید که باید در اجاره‌نامه ملک، این عنوان لحاظ شود که ملک مربوطه جهت شغل عکاسی اجاره داده شده است و سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی ملک مذکور به نام صاحب مجوز باشد. اگر این مرحله نیز با موفقیت به اتمام رسید باید برای تسلیم درخواست صدور جواز، روزهای دوشنبه یا چهارشنبه، سری به اتحادیه عکاسان بزنید و از مسئول حاضر بخواهید تا فرم مربوط به مدارک بعدی را در اختیارتان قرار دهد.

   این فرم راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد تا مدارک اولیه برای تشکیل پرونده جواز کسب را آماده کنید. به عنوان مثال اگر ملک اجاره‌ای است، سند اجاره‌نامه رسمی و یا عادی مربوط به مالک یا مالکان یکی از مدارکی است که باید تحویل داده شود؛ لازم است در این سند مشخصات کامل ملک اجاره شده برای شغل عکاسی و فیلم‌برداری و یا دیگر رسته‌های تحت پوشش اتحادیه نیز لحاظ شده باشد. ارائه اسناد مالکیت موجرین جهت احراز هویت آنها در مورد محل‌های اجاره‌ای هم الزامی است و اگر ملک متعلق به خودتان است سند مالکیت اعم از مدارک مربوط  به اثبات کاربری تجاری، اداری و یا کارگاهی از شهرداری منطقه مربوطه مثل پایان‌کار، جواز ساختمان، نداشتن خلافی و یا گواهی ساخت ساختمان نیز باید تحویل داده شود.

   مطابق با قوانین از پیش تعیین شده لازم است تا مبلغی هم برای عضویت در انجمن صنفی مربوط به این صنف را واریز کنید که در مورد میزان نهایی این مبلغ در اتحادیه به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

   دقت کنید که از تمام مدارک فوق، یک کپی نیز به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

   بعد از ارائه مدارک، ارزیابی‌های لازم توسط نماینده اتحادیه صورت گرفته و بعد از سپری شدن مراحل قانونی، مجوزتان پس از پرداخت حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان آماده شده و می‌توانید به صورت رسمی با در دست داشتن مجوز لازم، فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کنید. بدون شک گذراندن تمام این مراحل قانونی به شما اطمینان قلبی برای شروع یک کار حرفه‌ای، تجربه‌اندوزی، درآمدزایی، کسب اعتبار شغلی و… می‌دهد.