نمایشگاه عکس‌های مریم فیروزی با عنوان «کتاب‌خوانی برای خیابان‌های تهران» از روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۹۶، ساعت ۱۶ در گالری ثالث گشایش می‌یابد.

   مریم فیروزی در معرفی این نمایشگاه می‌نویسد: « ویترویوس معمار روم باستان برای اولین بار مفهوم خیابان را به کار گرفت. و با توصیف مناظر خیابانی به سه دسته‌ی حزن‌انگیز، خودمانی و افسانه‌ای آرایش فضاهای شهری را از هم متمایز کرد. اما میان آشفتگی مداوم تهران، تصاویر پیوسته حزن آلودترند تا افسانه‌ای.

   رابطه‌ی من و شهر همواره به امری پیچیده بدل می‌شود مادام که در حرکت‌ام و تصاویر شهر چه حزن آلود و چه خودمانی بی‌هیچگونه توقفی پشت سر هم محو می‌شوند. من با پناه گرفتن در میان دیوارهای خانه، آشفتگی حزن آلود تهران را در قلب خیابانها باقی می‌گذارم. تخیلاتم میان دیوارهای آپارتمان شخصی‌ام با کتاب‌هایی که از سر و روی دیوارها بالا می‌رود، محبوس شده‌اند.

   هر روز ما مسافرین شهری تخیلات و آرمان‌هایمان  را در خانه جا می‌گذاریم و بی‌آنکه در مناظر حزن‌آلود، خودمانی و افسانه‌ای تهران، نگره‌ای بیابیم، به همراه هزاران همسفر دیگرخیابان‌ها را به سرعت طی می‌کنیم. آنقدر که مسیر سفر فراموش می‌شود و تنها مبدا و مقصد باقی‌می‌ماند. خیابان تبدیل شده است به محلی برای سبقت، نه مکانی برای پیمایش. مکانی که خاموش است، در حالیکه می‌تواند  داستان زندگی جمعی را بگشاید. محلی باشد از همپوشانی تخیلات فردی، تا تخیلات و خاطرات جمعی شکل بگیرد.

   از این رو به خیابان می‌آیم. لحظه‌ی شخصی‌ام را عمومی‌ می‌کنم. کتاب می‌خوانم. تخیلاتم را با شهر می‌آمیزم. مقابل دریچه‌ی دوربین قرار می‌گیرم و برای لحظه‌ای خود را میان تخیلاتم متوقف می‌کنم. شاید در این صورت برای ثانیه‌ای بایستیم. نسبتمان را با هم بیابیم. خیابان را به محلی برای تامل و مکانی برای تعامل تبدیل کنیم، تخیل شهر را گسترش دهیم.»

   از مهمترین دغدغه‌های مریم فیروزی که در تمامی تجربیات‌اش مشهود است به چالش کشیدن رسانه‌ای است که خودش به عنوان هنرمند در آن دست به آفرینش می‌زند. پایان‌نامه‌ی او با عنوان «خودبازتابی در سینما» که به عنوان پایان‌نامه‌ی برگزیده‌ی سال انتخاب شد، اولین اقدام تئوریک او برای به پرسش کشیدن رسانه پیش از به سخن درآوردن آن است. به موازات این رویکرد انتقادی، دیگر مسائل مورد علاقه‌ی او از جمله زنان، فرهنگ، و انزوا در جامعه‌ی مصرف‌گرای امروزی است، که در آثارش با نگاهی دیگر مورد بازنگری قرار گرفته است.

   بازدید از این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۳ خردادماه ۹۶ از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در گالری ثالث به نشانی تهران، خیابان کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ ادامه دارد.