نمایشگاه عکس‌های آزاده بهکیش با عنوان «پروژه‌ی متروکه‌ها» از روز جمعه ۲۶ خردادماه ۹۶ در خانه‌ای متروک توسط گالری طراحان آزاد برگزار می‌شود.

   این عکس‌ها حاصل یک سال و نیم جستجوی عکاس در زمینه‌ی خانه‌های متروک تهران است. در بخشی از بیانیه‌ی این نمایشگاه آمده است:

   «تهران کلانشهری‌ست مملو از فضاهای به‌یکباره ترک‌شده‌ که هنوز آثار زندگی در آن‌ها وجود دارد. بخش مرکزیِ شهر تهران، به‌مثابه قلب این شهر، از زندگی و سکنه خالی شده؛ گویی شهرِ متروکه‌ای در دل این شهر بزرگ قرار دارد که زنده نیست.

   ما خانه‌های بسیاری را از ساکنین‌شان خالی می‌کنیم تا خانه‌ها و پاساژهایی بسازیم که از وجود آدم‌ها خالی‌ست‫، درها وپنجره‌های خانه‌های رهاشده را محکم می‌بندیم و افراد بی‌شماری بیرون از این خانه‌ها بی‌خانمان می‌مانند‫.

   حضورِ هم‌زمانِ مال‌های بزرگ، برج‌های مسکونی و این خانه‌های خالی از سکنه، که هنوز قابلیت سکونت دارند، تناقضِ هولناکی را در تهران رقم زده است. در واقع ساختمان‌های مسکونی جدید برای زندگی ساخته نمی‌شوند، بلکه به‌این‌خاطر ساخته می‌شوند که ساخت‌شان برای سازنده‌ها، صاحبان ‌زمین‌ها و شهرفروشان سود دارد.»

   مناطق مورد بررسی «آزاده بهکیش» در این مجموعه مناطق ۶،۷،۱۱ و ۱۲ است که بر اساس گزارشی، به‌دلیل تبدیل مجموعه‌ای از خانه‌ها و اماکن مسکونی به محیط‌های تجاری، و تخریب و نوسازی، از ساکنان اولیه‌ی خود خالی شده‌اند.

   مبنای نگاه  عکاس در این پروژه ارزش‌گذاریِ تاریخی و معماری یا نمایشِ صِرفِ جذابیت‌های بصری نیست و بافت تاریخی بناها در اولویت قرار ندارد، مسأله‌ی اصلی خالی‫شدن این بافت‌ها از زندگی‌ست؛ این پروژه بر اتفاقی تأکید دارد که در عرصه‌ی هویّت اجتماعی در حال رخ دادن است.

گشایش: جمعه ۲۶ خرداد – ساعت ۱۷ تا ۲۲
بازدید از این نمایشگاه تا روز پنجشنبه یکم تیرماه ۹۶ از ساعت ۱۷ تا ۲۲ ادامه دارد.
مکان: تهران، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه ماه، پلاک ٣٨