نمایشگاه گروهی «فراجهش» که کوششی است در بازنماییِ مفهوم «فرگشت» در حوزه زیست-جامعه‌شناسی در ۲ فاز عکس بنیان و مجسمه‌های مفهومی از روز جمعه ۶ مردادماه ۹۶ در گالری ابد گشایش می‌یابد.

   این نمایشگاه که با نمایشگاه گردانی «امین شاهد» در بخش عکس و مدیاهای وابسته و «هیربد همت آزاد» در بخش حجم و مجسمه برگزار می‌شود، حاصل تحقیق، پژوهش و تبادل نظر برگزارکنندگان با هنرمندان و پژوهشگران و منتقدان، از پاییز سال ۹۵ است.

   در این نمایشگاه مجید کورنگ بهشتی، کورش ادیم، مهدی مقیم‌نژاد، صمد قربان‌زاده، زهرا خرمی، صالح تسبیحی، امید شلمانی، زروان روح بخشان، محمدعلی فاموری و مهدی طالقانی در بخش عکس و هادی عرب نرمی، حسین علی عسگری، سیاوش امیری راد، پرستو پرنور، رضا تائبی، هادی محبعلی و هربد همت آزاد در بخش حجم و مجسمه آثار خود را که برپایه موضوع و مفهوم مورد نظر ایجاد شده، به نمایش خواهند گذاشت. 

   جلسه پیش از برگزاری نمایشگاه در تبیینِ مفهومِ «فرگشت» و عواملِ زیست-جامعه‌شناسانه آن، با حضور نمایشگاه گردان‌ها، دکتر محمد عارف انسان‌شناس؛، کارگردان و پژوهشگر، دکتر محمدرضا مریدی؛ پژوهشگر جامعه‌شناسی و اقتصاد هنر، دکتر فوآد نجم الدین؛ پژوهشگر و مدرس هنر و زروان روح بخشان؛ مدرس و منتقد هنرهای تجسمی روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه در محل سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور علاقمندان برگزار شد. 

   برگزارکنندگان این نمایشگاه در بخشی از توضیح مفهوم فرگشت و بازنمایی آن در عالم هنر نوشته‌اند: «تکامل زیستی یا «فرگشت» عبارت است از دگرگونی در ویژگی‌های فنوتیپی موروثی که در طی زمان در جمعیت‌های انتخاب طبیعی صورت می‌پذیرد. اما آنچه حائز اهمیت است، چگونگی تشکیل گوناگونی ژنی است که یا از جمعیت‌های دیگر تأمین می‌شود یا از درون جمعیت با سازوکاری متفاوت به نام «جهش». 

   تعمیم تئوری «فرگشت» از حوزه‌های زیست‌شناسی و زیست جامعه‌شناسی به حوزه هنری- بازنمایی رویکردهای تئوری «فرگشت– تجسم»، نقاط عطف و افق‌هایی از تاریخ این رویداد از گذشته تا ابد را فرا‌تر از مدل‌های دانشمندن به عنوان مدخل ورود هنرمند برای تراوش و تجسم ایده نمایش می‌دهد.»

   بازدید از این نمایشگاه به مدت ۲ هفته در گالری ابد به نشانی تهران، کیشا (کوی نصر)، خیابان شهید علیایی (پیروزی غربی)، خیابان جوادی، پلاک ۵۳ ادامه دارد.