به گزارش روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران و با به پایان رسیدن داوری آثار ارسالی، اسماعیل عباسی؛ داور عکاسی این جایزه گفت:

   «عکاسان قبلا با رغبت و توجه بیشتر در جشنواره‌ها شرکت می‌کردند اما واقعیت این است که امروز می‌بینیم بی‌توجهی نسبت به این مسایل در جامعه عکاسی بیشتر شده است و ضرورت دارد که ریشه‌های این وضعیت بررسی شود و مرور کنیم که چه بخشی ایراد دارد.»

   عباسی درباره عکس‌های جایزه هنری قلب تهران گفت: «با توجه به فعالیت‌های ستاد جشنواره برای دعوت از عکاسان و برگزاری تور عکاسی در منطقه ۱۲ تهران انتظار داشتم عکس‌های فرستاده شده از نظر کمی و کیفی بیشتر و بهتر باشد اما تعدادی از عکس‌ها بیانگر این بود که عکاسان توجه جدی نسبت به شناخت موضوع و فراخوان جایزه نداشته اند. در بخش ویژه جایزه هم که به موضوع آتش نشانان اختصاص دارد انتظار بیشتر بود و در این بخش هم تعداد عکس‌های خوب و حرفه‌ای قابل توجه نبود.»

   افشین شاهرودی؛ دیگر داور عکاسی این جایزه نیز گفت: «این جایزه یک بار دیگر مساله‌ای را که در سال‌های اخیر در عکاسی با آن روبرو هستیم ثابت کرد. عکس‌های جشنواره‌ها و مسابقات سال‌های اخیر را که می‌بینیم یک نگاه ساده انگارانه و حتی سهل انگارانه دیده می‌شود. در بیشتر عکس‌ها یک نگاه مکاشفه‌گر و جستجوگر دیده نمی‌شود و این نتیجه تنبلی ذهنی است که متاسفانه نسل جدید به آن دچار است.»

   شاهرودی درباره عکس‌های جایزه هنری «قلب تهران» افزود: «در مجموعه عکس‌ها نمی‌بینیم که عکاسان به یک مطالعه جامعه شناختی از منظر عکاسی در روابط اجتماعی منطقه پرداخته باشند. از یک ساختمان عکس می گیرند و به آن عکس معماری می‌گویند در حالی که یک عکس معماری به واسطه رابطه افرادی که در آن فضا زندگی می‌کنند معنا پیدا می‌کند.»

   شاهرودی در ادامه گفت: «ستاد جشنواره تلاش کرد و همه امکانات برای حضور عکاسان فراهم بود و در این وضعیت مقصر عکاسان هستند، بخصوص عکاسان جوان که به جای اینکه با استفاده از فضای الکترونیکی توانایی خود را بالا ببرند، از این فضا برای کپی کردن استفاده می‌کنند. منطقه ۱۲ تهران آثار تاریخی بسیاری دارد اما عکاسان از زاویه‌ای عکس می گیرند که قبلا عکاسی شده است. تعدادی از عکس‌ها هم تکراری است و در جشنواره‌های دیگر دیده شده که این یک هشدار است و نشان می‌دهد که عکاسان جستجو نمی‌کنند، عکس تولید نمی‌کنند و از عکس‌های آرشیوی استفاده می‌کنند.»

   بابک برزویه؛ داور دیگر رشته عکاسی جایزه «قلب تهران» گفت: «مواجهه با موضوع در عکاسی مستند اجتماعی اهمیت دارد اما در این زمینه نسل کنونی به واسطه دیجیتالی شدن به مواجهه با موضوع توجه ندارد و تفکر آنالوگ در پشت تصاویر نیست. رفتار اجتماعی و عکاسانه در مستند اجتماعی مهم است و به مطالعه نیاز دارد اما نسل کنونی اهل مطالعه نیست.»

   برزویه درباره داوری عکس در این جایزه گفت: «انتخاب و داوری عکس‌ها سختگیرانه انجام شد و بحث و بررسی شد که انتخاب ۳۰ عکس از بین بیش از ۱۵۰۰ عکس انتخاب می شود بیانگر داوری جدی آثار است. عکس‌هایی که انتخاب شده عکس‌های خوبی است اما جا دارد که بهتر از این باشد. در بیشتر عکس‌ها نگاه مستند گونه که حاوی اطلاعات اولیه و بیانگر اشراف بر منطقه باشد، دیده نمی‌شود.»

   برزویه همچنین با تاکید بر ضرورت برپایی کارگاه‌های مستند اجتماعی و شناساندن منطقه گفت: «باید برای عکاسان تولید محتوا شود و عکاسان منطقه را ببینند و بشناسند و رفتار اجتماعی بازار، فضاهای تاریخی، اتفاقات و … را در شهر و این منطقه بشناسند. برای دوره‌های بعد جایزه می‌توان کارگاه‌های مستند اجتماعی و نگاه شهری برگزار کرد.»

   گفتنی است شهرداری منطقه ۱۲ تهران، نخستین جایزه هنری «قلب تهران» را از ۷ تا ۲۲ شهریورماه ۹۶ در نگارخانه موزه ملی ملک برگزار می‌کند.