نمایشگاه عکس‌های لیلا صبوری «کدخدایان دریاچه» از روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه ۹۶ در بندر شرفخانه ارومیه گشایش می‌یابد.

   در این نمایشگاه پرتره‌های از لیلا صبوری که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از ناخدایان دریاچه‌ی ارومیه به نمایش گذاشته می‌شود.

   لیلا صبوری در بیانیه‌ی این نمایشگاه می‌نویسد: «دریاچه ارومیه را نمی‌توان با مرز تعریف کرد. دریاچه جزئی از کل هستی است. خشک شدن دریاچه، بخار شدن آب و به جا ماندن نمک نیست، از بین رفتن بخشی از هویت انسان است. خشک شدنش، حزنی است که خواسته و ناخواسته بر زندگی نشسته است.

  انسان بی‌خاطره و بی‌حافظه امروز خواستِ شناخت خود را دارد و در این جستجو هر روز از طبیعت دور می‌شود. غافل از این که انسان طبیعت است. همانند دریاچه، انسان نیز جزئی از کل هستی است.

   کشتی‌سازها، ناخداها و ملوان‌های دریاچه به بهانه‌ی کار، سال‌ها با دریاچه زندگی کرده‌اند. بسیاری از ما، سوار کشتی‌هایشان شده‌ایم. چشم‌های آن‌ها زمانی طولانی دریاچه را نگریسته‌اند. لحظه‌هایی ناب با دریاچه داشته و بخش بزرگی از حافظه‌ی دریاچه را با خود دارند.

   مردانی که با کم شدن آب دریاچه به وادی فراموشی سپرده شده‌اند. همان‌هایی که روزگار پر آبی دریاچه ترسشان از طوفان و گم شدن کشتی‌شان بود و در خیال‌شان نمی‌گنجید روزی باد دریاچه را با خود ببرد و کشتی‌هایشان در نمک بنشیند.

   در این مجموعه عکس در جستجوی ناخدایان بوده‌ام؛ دریا هنوز در خواب‌های این مردان، پر از آب است. ناخدایان تاریخچه شفاهی از روزگار پرآبی دریا را در سینه خود دارند.

   محل نمایش مجموعه عکس کدخدایان دریاچه، داخل کشتی‌ به نمک نشسته، در بندر شرفخانه است. تا بار دیگر ناخدایان دریاچه و مسافرها به کشتی‌ها برگردند. با یاد تمام خاطره‌هایی با دریا داشته‌اند.»

   بازدید از این نمایشگاه تا ۲۷ آبان‌ماه ۹۶ از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در بندر شرفخانه ارومیه به‌نشانی خیابان ساحل، اداره بنادر و دریانوردی، اسکله، کشتی مداین‌ها ادامه دارد.