واقعه عاشورا معنایی است که در تمامی محورهای فرهنگی سیاسی اجتماعی چنان شوری به پا کرده است که بسیاری از فعالیت‌ها و حرکت‌ها وام دار آن واقعه عظیم است. سومین سوگواره عکس «خط سوم » با هدف رشد و ترویج فرهنگ عاشورایی در سطح ملی برگزار شد که خوشبختانه با استقبال بسیارخوبی از سوی هنرمندان عکاس از سراسر کشور همراه شد.

   طبق آمار دبیرخانه، بیش از ۱۷۷۳ تصویر در دو بخش حرفه ایی شامل ۱۵۵۰ اثر و در بخش موبایل۲۲۳ اثر از زمان اعلام فراخوان تا۱۳آبان به سوگواره ارسال شد که پس از دسته بندی تصاویر و کد گذاری آنها به منظور جلوگیری از هر گونه شبهه و پیش داوری، در روز ۱۴آبان داوری سوگواره آغاز شد.

   بعد از طی مراحل داوری  تعداد ۶۰ تصویر برگزیده شامل ۵۵ اثر در بخش حرفه‌ای و ۵ اثر در بخش موبایل برای راهیابی به نمایشگاه انتخاب شد. تصاویر با شاخص‌های حرفه‌ای مختلف عکاسی رتبه بندی شده و فراتر از کیفیت سخت‌افزاری دوربین‌هایی که تصاویر را ثبت کرده‌اند، هنر عکاسان به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت در نهایت، تصاویر برتر این سوگواره مشخص شد.

   علی سامعی، سید احسان مرتضوی و امین نظری به‌عنوان هیأت داوران سومین سوگواره سراسری عکس «خط سوم» نکاتی را در خصوص اصول ناظر بر فرآیند داوری جهت ملاحظه شرکت‌کنندگان اعلام  می‌کند:

   ۱- هیات داوران در مرحله نهایی انتخاب آثار، ملاک‌های مختلفی را با میزان تاثیرگذاری متفاوت در نمره نهایی اثر در نظر گرفت که از این جمله می‌توان به انتخاب سوژه، نوردهی، کادربندی، خلاقیت‌های هنری، سختی کار عکاس، ترکیب‌ بندی عناصر و غیره اشاره کرد. با توجه به وضعیت کلی آثار در خصوص این پارامترها، انتخاب سوژه در درجه ویژه اهمیت قرار گرفت.

   ۲- طبق نظر داوران در خصوص کلیت آثار ارسالی در بخش تلفن همراه ، کمیت و کیفیت آثار نهایی در حدی نبود که بتوان رتبه‌ها را در بخشی جداگانه اعلام نمود. به همین دلیل،هیات داوران به اهدا لوح تقدیر  بسنده کرد.

   در پایان حضور عکاسان توانمند، استعدادهای نوظهور عکاسی  و استقبال کم نظیر عکاسان برتر کشوری از این سوگواره ، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های در خور توجهی است که امید داریم که با تلاش هنرمندان محترم در موضوع عاشورا و استمرار فعالیت برگزارکنندگان، زمینه انتقال فرهنگ عاشورا با زبان هنر گسترش یابد. اسامی برندگان نهایی سومین سوگواره ملی عکس «خط سوم» در بخش‌های مختلف به شرح زیر است:

بخش حرفه‌ای:
– رتبه اول: امیر قیومی، استان فارس (شهرستان لار)
– رتبه دوم: هومن قاجاریه، استان مرکزی
– رتبه سوم: مجید خالقی مقدم، استان اردبیل (شهرستان خلخال)
– دیپلم افتخار: جاوید تفضلی (بجنورد)، ایمان یدملت (شیراز)، مسعود طالبی (تبریز)، علی حسنعلی‌زاده (قوچان)، امیر بهروزی (رشت)، کیوان جعفری (ساری)، پرویز گلی‌زاده (اهر)، مهناز دژبان (اهواز)، عرفان سامان‌فر (شیراز) و رزاق عبیدی (بوشهر).

بخش موبایل:
– لوح سپاس: پوریا ترابی (قزوین)، محمدصالح شریقی (سونقر)، امیر قادری (اراک) و محمد حجتی (اصفهان)