روز جمعه ۱۷ آذر، گالری هپتا میزبان نمایشگاه عکس و چیدمان چندرسانه‌ای «رشت؛ بازآرایی» خواهد بود.



«رشت؛ بازآرایی» چیدمان و مجموعه عکس‌های «سعیده افروخته» است که منظر شهر زادگاهش «رشت» را با نگاهی متفاوت و انتزاعی ثبت کرده است. حذف نگاه معمول به شهر و دیدن آنچه در مرحله اول از شهر به چشم نمی‌آید، رویکردی است که سعیده افروخته در عکس‌هایش به‌کار گرفته است. علاوه بر این چیدمان چندرسانه‌ای با پخش ویدئوآرت و بازسازی صدا و نورهای شهری، گویی تکرار تکه‌ای از شهر رشت در گالری است.



افروخته درباره عکس‌هایش چنین می‌گوید: 

این عکس‌ها حاصل سه سال پرسه‌زدن‌های عکاسانه است در خیابان‌های رشت، سال‌هایی که در خرمشهر و کیش زندگی می‌کردم و در آمد و رفت‌های فصلی، شهر را گویی از پشت شیشه‌ای اشک‌ریز می‌دیدم. باران‌ریز. در تضاد قحطی باران و افق یک دست سپید آفتاب جنوب با ابرهای کبود و رنگ خاکستری شهر، حائلی به میان می‌آمد تا همه چیز از آنچه که هست، رویاگون‌تر و هذیانی‌تر باشد.

فاصله، آدم را با رویا هم‌آغوش می‌کند و تو در هر بازگشت باران را و آبی شیشه‌ها را و شفافیت‌ها را شبیه‌‌ همان خواب‌ها و رویاهایی که در هجرت، در تبعید، یا در سفر می‌بینی توی شهر جستجو می‌کنی. چشم تو، همسو با غیاب ایام، نه بازتاب همهٔ شهر که خیره به سطوحی در‌هم و حجم‌هایی دفرمه است. خیره به مرز‌هایی درهم فرورفته، با نورهایی که از درون سطحی تو را نشانه می‌روند، و همه چیز را بر وارونگی نسبت‌ها بنا می‌کنند؛ از شکاف یخچال‌های شهری، شیروانی‌های سرخ‌رنگ را مکرر دیدن، نئون‌های شب را در آسفالت خیس به بازی گرفتن. و در دل درختی رو به کلیسای مسروپ مقدس، پیانوی ساز فروشی را ناگهان یافتن. انعکاس نور در شیشه‌ها و بازخوانی وارونهٔ جهانی که اعتبارش را از رویا‌هایت می‌گیرد. 



در بخشی از استیمنت این نمایشگاه آمده است: 

شهر گویی تصنیفی است چند‌زبانی، با واریاسیون‌ها و تغییرات مدامِ سوژه‌ها، که با قرار‌گرفتن در افق‌های گوناگون از رنگ و نور، زمانِ خطّی خود را به هم می‌زنند و گویی به سرنوشتی دیگر دچار می‌شوند. 

موضوع شهر و منظر شهری از موضوعاتی است که هپتا با برپایی نمایشگاه‌های مختلف، پیگیرانه آن را دنبال می‌کند. پیش از این نیز نمایشگاه‌هایی با موضوع منظر شهری در هپتا برقرار شده است؛ به‌عنوان مثال می‌‌توان به نمایشگاه عکس «منظر» و نقاشی «بازمانده روز» در هپتا اشاره کرد.



این نمایشگاه روز جمعه ١٧ آذر افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۲۹ آذر برقرار است.

هپتا در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره‌ سه واقع شده است.