تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی گوهر دشتی روز جمعه ۲۴ آذرماه در گالری محسن افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه که شامل چند مجموعۀ جدید گوهر دشتی است با تکنیک‌های مختلفی کار شده است.

در نوشته‌ای که همراه با نمایشگاه منتشر شده است، در توضیح آثار دشتی چنین نوشته شده است:

اگرچه ممکن است آثار مجموعه‌های اخیر گوهر دشتی در ظاهر نامرتبط باهم به‌نظر برسند اما آن‌ها در لایه‌هایی عمیق‌تر به یکدیگر متصل‌اند. رابطهٔ میان انسان و طبیعت حلقهٔ رابط این مسئله است و یادآور می‌شود که «طبیعت» در بسیاری از کشور‌ها با مسائل سیاسی-اجتماعی در آمیخته است. خانه، چنانکه در مجموعهٔ گوهر دشتی بازتاب یافته، مأمنی برای زندگی خصوصی، معاشرت و برقراری ارتباط احساسی با طبیعت است؛ همهٔ این امور را می‌توان به‌مثابه گفت‌وگو‌ها و فعالیت‌هایی در نظر گرفت که به تعارضات زندگی معاصر می‌پردازند.

اگر دو مجموعهٔ «بی‌وطن» و «ایران، بی‌عنوان» از گوهر دشتی را دیده باشید، درک عکس‌های صحنه‌پردازی‌شدهٔ مجموعهٔ «خانه» چندان دشوار نخواهد بود. وطن، که پیش‌تر با حضور چند نفر یا گروهی از افراد مجسم شده بود، در اینجا با چشم‌اندازهای خانه‌های متروک بازنمایی شده که اکنون ساکنان آن‌ها گل‌ها، گیاهان و درختان هستند. آثار مجموعهٔ «خانه»، مانند «کپسولا موندی» اثر چیتلّی و برتْسِل، تصاویری خیالی‌اند که در آن‌ها انسان‌ها جای خود را به گیاهان داده‌اند: یکی در مکان‌های متروک و بی‌هویت و دیگری در گورستان‌ها.

در مجموعهٔ «طبیعت بی‌جان»، که دشتی در آن برای اولین بار به عکاسی انتزاعی پرداخته است، آنچه در تصاویر غایب است تنها عنصر انسانی نیست بلکه تصور ایده‌آل ما از طبیعت است. تغییری مهم نیز در روند گرفتن عکس‌ها با عکاسی بدون لنز صورت گرفته است: فوتوگرام و سیانوتیپ. عناصر ناقص‌مانده، خرد‌شده و پراکندهٔ طبیعی (برگ‌های سوزنی کاج، شاخه‌ها، برگ‌ها و دانه) که از سوژه‌های محبوب سانپرینتِ سیانوتیپ هستند، به شیوه‌های سنتی، عکاسی و سپس در ابعاد بزرگ چاپ دیجیتال شده‌اند.
 


 

برخلاف آثار بزرگ‌مقیاس دشتی در مجموعه‌های «خانه» و «طبیعت بی‌جان»، برخی از آثار مجموعهٔ «بیگانه»، عکس‌های کوچکی هستند که از طریق عکاسی پولاروید خلق شده‌اند. او این عکس‌ها را در طول اقامت هنری خود در مک‌داول کولونی، در منطقهٔ جنگلی اطراف محل اقامتش گرفته است. هنرمند در این تصاویر به کندوکاو در رابطهٔ خود با طبیعت می‌پردازد و سعی می‌کند دریابد چگونه می‌تواند هم در طبیعت و هم در تک‌تک عکس‌ها حضور داشته باشد. همهٔ عکس‌های این مجموعه از پشت سطحی شیشه‌ای گرفته شده‌اند. این عمل باعث شده است تا انعکاس فلاش دوربین هنرمند در هر یک از عکس‌ها دیده شود: اشاره‌ای به حضور عکاس در بستری ناآشنا که فرسنگ‌ها با وطنش فاصله دارد.
 


گشایش: جمعه ۲۴ آذر از ساعت ١١ عصر تا ۹ شب
بازدید تا ۱۵ دی هر روز از ساعت ۴ عصر تا ۹ شب
گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.
آدرس: خیابان ظفر (وحید دستگردی)، خیابان ناجی، خیابان فروزان ، بلوار مینای شرقی، شماره ۴۲