اختصاصی سایت عکاسی –  آثار گروهی از عکاسان جوان ایرانی در نمایشگاهی با عنوان «ایران فتو» در خانه‌ی فرهنگ ایران در پاریس به نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه  که تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه برقرار است، ۶۰ اثر از ۲۴ عکاس معاصر ایرانی مقیم ایران به نمایش در می‌آید.

   این نمایشگاه به عکاسانی اختصاص داده شده که داخل ایران زندگی و کار می‌کنند. آثار آنها، نشان دهنده‌ی تصویری از زندگی و محیطی است که در نقاط مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد یا گرگان در جریان است. این عکس‌ها مخاطب را به سفری در مکان‌های مختلف، از فضای عمومی به حوزه خصوصی فرا می‌خواند.

   به زعم برگزارکنندگان این نمایشگاه، با وجود برخی از فعالیت‌های بین‌المللی هنری در طی دهه‌های گذشته، تصویری از ایران و ایرانیان با نگاهی تک‌بُعدی (تأثیر پذیرفته از جریان‌های سیاسی) ارائه شده است که فاصله زیادی با واقعیت‌های موجود در زندگی روزمره و فرهنگ آنها دارد. این ذهنیت اغراق شده تا جایی پیش رفته که اکثر مردم در نقاط مختلف دنیا ایران را به اشتباه، چه از بُعد فرهنگی و چه از بُعد فناوری، کشوری فقیر و غیر مترقی می‌دانند. این امر موجب نادیده گرفتن تلاش ایرانیانی شده است که مانند هر جامعه‌ی مدرن دیگری در کنار مشکلات سیاسی و اقتصادی سعی در توسعه‌ی هنر، فرهنگ و فناوری دارند،  و تصویری به مراتب انتزاعی از زندگی روزمره‌ی معاصر آنها ارائه داده است.

   این نمایشگاه سعی در نمایش بُعد دیگری از ایران امروز به مخاطب اروپایی دارد، بعدی که در آن عکس‌های ارائه شده توسط هنرمندان جوان، گویای زندگی جاری و پرتکاپو در ایران امروز باشد. هنرمند با ابزار خود شناخت مخاطب را از ما به چالش می‌کشد و او را به بازنگری در این شناخت دعوت می‌کند. تنوع عکس‌ها و موضوعات سعی در دعوت مخاطب اروپایی به تصور تکه‌های پیشنهادشده توسط هنرمندان از یک پازل برای ایجاد تصویری به مراتب واقعی‌تر از جامعه‌ی متنوع معاصر ایران دارد. این هنرمندان جوان عکاسی را به عنوان ابزاری برای بیان هنری و اجتماعی انتخاب کرده‌اند.

    همچنین هدف دیگر این نمایشگاه ایجاد زمینه‌ای برای ارائه و معرفی آثار عکاسان جوان ایرانی در صحنه‌ی هنر پاریس است.
 

 


    آثار این نمایشگاه را خانم زهرا جهانبخش، محقق در حوزه‌ی هنر معاصر خاورمیانه، دکترای جامعه‌شناسی هنر و فرهنگ از دانشگاه سوربن انتخاب و گردآوری کرده و مدیریت هنری آن بر عهده‌ی خانم کتایون فرمانفرمایی از حامیان هنر معاصر ایران بوده است.

   ۱۰ هنرمند دعوت شده به این نمایشگاه به ترتیب حروف الفبا: آریا تابنده‌پور، پولاد جواهری‌حقیقی، محسن شاهمردی، سینا شیری، حامد فرهنگی، البرز کاظمی، مهدی مرادپور، سینا ممتحنی، آذین نفرحقیقی و نگار یغماییان و ۱۴ هنرمند انتخاب‌شده: سها اسدی، علیرضا بحرینی، امیر حاجی‌عباسی، فراز حبیب‌اللهیان، مجید حجتی، مرجان خرم‌کلگاران، نازگل دستمالچی، فاطمه روشن، میرکیان روشن‌نیا، علیرضا کرم‌زاده، پدرام لسانی، مرضیه محمدمیری، پگاه مصطفوی‌زاده و مهدی منصوری هستند.